The interaction of economic theory and policy during the Great Depression of the 1930s


Type Research Project

Duration Sept. 1, 2001 - Aug. 30, 2002

  • Political Economy, International Economics and Development AE (Former organization)

Tags

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  • Klausinger, Hansjörg (Details) Project Head
  • Pichler, J. Hanns (Details)
 

Abstract (German)

In den Wirtschaftswissenschaften gilt die Große Depression der 30er Jahre als eine einzigartige Möglichkeit ökonomische Theorien einem entscheidenden empirischen Test zu unterziehen. Die Auseinandersetzung von Ökonomen und Historikern mit dieser Zeit wird zudem durch den Umstand verstärkt, dass die Zwischenkriegszeit gemeinhin als "Jahre der hohen Theorie" (Shackle) angesehen werden, in der gleichzeitig die traditionellen Theorien ausgeformt und neue revolutionäre entwickelt worden sind. Dies gilt besonders für das stets an Kontroversen reiche Feld der Geld- und Konjunkturtheorie, in dem einander unter anderem Anhänger verschiedener Theorien neoklassischen Typs, proto-keynesianischer und proto-monetaristischer Ansätze sowie der Keynesianischen Revolution gegenüber standen. Die Große Depression und deren theoretische Erklärungen bieten insofern das Material für eine Fallstudie über die wechselseitigen Zusammenhänge zwischen ökonomischer Theorie, öffentlicher Meinung und den Optionen der Wirtschaftspolitik. Hiebei ist ein entscheidendes Element des Zusammenhangs von Theorie und Politik, dass der Glaube an die Gültigkeit der ökonomischen Theorie die Grenzen und damit den Handlungsspielraum der Wirtschaftspolitik bestimmt. Die Analyse dieses Zusammenhanges bildet das Kernstück des Projekts, in dem eine Synthese aus den Ansätzen der Wirtschaftstheorie, der Wirtschaftsgeschichte und der Geschichte der Wirtschaftstheorie angestrebt wird. Innerhalb der allgemeinen Fragestellung setzt das Projekt zwei Schwerpunkte: Demnach werden einerseits die unterschiedlichen theoretischen Ansätze zur Frage der Löhne, insbesondere ob Lohnsenkungen ein geeignetes Mittel zur Bekämpfung der Depression der 30er Jahre darstellte, kritisch verglichen, anderseits wird ein Schwerpunkt auf die besondere Rolle der Österreichischen Schule der Nationalökonomie gesetzt, sowohl in ihrer Auseinandersetzung mit konkurrierenden Ansätzen als auch in ihrem Einfluss auf die tatsächliche Wirtschaftspolitik.


Abstract (English)

In a scientific discipline like that of economics with its lack of controlled experiments it cannot be surprising that the event of the Great Depression of the 1930s is still considered a singular possibility for putting economic theories to the ultimate empirical test. Besides the pre-occupation with this period by economists and historians alike is reinforced by the fact that the era between the wars is also singled out as one of "high theory", that is of the perfection of old ideas and the revolutionary development of new ones. In particular in the field of monetary and business cycle theory controversies abounded between adherents to the varieties of neoclassically-inspired theories, proto-Keynesian and proto-monetarist approaches and those genuinely converted to the Keynesian revolution. Thus the Great Depression and its theoretical explanations provide the material for a case study on on the interconnections between economic theory, the shaping of public opinion and the options for economic policy. It is a crucial element in the interaction between theory and policy, that the belief in (an orthodox version of) economic theory defines the constraints and thereby delineates the room of manoeuvre for economic policy, sometimes so strongly that only one viable alternative appears to be left for action. The analysis of this interaction lies at the core of the project, which by its very nature must attempt to combine the approaches of economic history, of the history of economic thought and of modern economic theory. Due to obvious restrictions a few topics have been singled out to be dealt with specifically. These are on the one hand a comparison between the various theoretical approaches towards the question of wages, or in particular of wage cuts as a remedy for depression, in the 1930s, and on the other hand the unique position of the Austrian school of economics in its relation to other competing approaches as well as its influence on actual economic policies.

Publications

Journal article

2003 Klausinger, Hansjörg. 2003. How Far Was Vienna From Chicago in the 1930s? The Economists and the Depression. Contemporary Austrian Studies, 11, 56-72 (Details)
  Klausinger, Hansjörg. 2003. The Austrians on relative inflation as a cause of crisis. Journal of the History of Economic Thought, 25, 221-237 (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2003 Klausinger, Hansjörg. 2003. 'Misguided Monetary Messages': The Austrian Case, 1929-1934. Paper presented at the History of Economics Society Conference, Duke University, Durham, NC, USA (Details)
  Klausinger, Hansjörg. 2003. Der Austroliberalismus und die österreichische Wirtschaftspolitik in den 1930er Jahren. Interuniversitäres Symposium der Karl Popper Foundation Klagenfurt: Die Österreichische Schule der Nationalökonomie (Details)
  Klausinger, Hansjörg. 2003. From Mises to Morgenstern. The Austrian School and the Ständestaat. Paper presented at the 7th Annual Conference of the European Society for the History of Economic Thought, Paris (Details)
2002 Klausinger, Hansjörg. 2002. A pre-Keynesian model of wage cutting. Reconstruction and examples . Paper presented at the 6th Annual Conference of the European Society for the History of Economic Thought, Rhetymno (GR) (Details)

Working/discussion paper, preprint

2002 Klausinger, Hansjörg. 2002. The Austrian School of Economics and the Gold Standard Mentality in Austrian Economic Policy in the 1930s. Working Paper, Center for Austrian Studies, University of Minnesota (Details)

Unpublished lecture

2002 Klausinger, Hansjörg. 2002. The Austrian school of economics and the gold standard mentality in the 1930s. Center for Austrian Studies, University of Minnesota, März (Details)
  Klausinger, Hansjörg. 2002. Von Mises zu Morgenstern - Die Österreichische Schule im Ständestaat. Vortrag im Wirtschaftswissenschaftlichen Seminar der Assistent/inn/en des Fachbereichs Volkswirtschaft, Wirtschaftsuniversität Wien, 28. Okt. (Details)

Classification

Expertise

  • Great Depression
  • Austrian school of economics
  • Keynesianism