Learning from Second Chance Education: Making Use of Good Practices in Second Chance Education to Prevent Early School Leaving


Type Research Project

Duration June 1, 2012 - July 30, 2013

Tags

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  • Feldmann, Klaus (Details)
  • Gitschthaler, Marie (Former researcher)
  • Nairz-Wirth, Erna (Details)
 

Abstract (German)

Im Projekt werden die Bedeutung des zweiten Bildungsweges für das österreichische Bildungssystem und die unterschiedlichen Angebote zum Nachholen eines Bildungsabschlusses beschrieben. Der Fokus der empirischen Untersuchung richtet sich auf zwei Projekte („second chance schools“), die das Nachholen des Pflichtschulabschlusses ermöglichen. Mittels Leitfadeninterview wurden SchülerInnen, Lehrpersonen, Schuldirektoren, Bildungs- und BerufsberaterInnen und EntscheidungsträgerInnen im Bildungswesen zum Thema befragt. Ziel war es, erfolgreiche Elemente der Projekte zu identifizieren und diese hinsichtlich ihrer Übertragbarkeit in das reguläre (Aus-)Bildungswesen zu analysieren (Perspectives on Transferability).


Abstract (English)

The study describes both the importance of second-chance education within the Austrian education system and the various offers available to finish education at a later date. The empirical study focuses on two projects that allow finishing compulsory schooling at a later date. With guideline interviews students, teachers, school principals, education and job counsellors as well as policy makers within the education system are interviewed to identify the projects’ most successful elements and to analyse the latter with regard to transferring them into the regular educational and vocational training systems.

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