Austrias Destination Image and Destination Personality
Type Research Project
- Vienna University of Economics and Business Administration
Duration Dec. 12, 2013 - Dec. 31, 2014
Tags
Press 'enter' for creating the tag- Kastner, Margit (Details) Project Head
Abstract (German)
Für Reisedestinationen spielt das Image und die Persönlichkeit eine wichtige Rolle, da diese für den Erfolg der Positionierung und Marketing-Strategien notwendig sind. Dies ist insbesondere deshalb von großer Bedeutung, da der ständig steigende globale Wettbewerb der Tourismus-Destinationen die Destinationen mehr und mehr austauschbar macht. Das Image Österreichs als Reisedestination war Gegenstand einiger Studien und es wurden sowohl quantitative als auch qualitative Forschungsmethoden eingesetzt. Allerdings sind die meisten dieser Studien mehr als 30 Jahren alt und das heutige Image Österreichs kann aufgrund der großen Veränderungen wie das Entstehen der EU, die Veränderungen im Reiseverhalten und technische Phänomene wie das Internet und soziale Netzwerke einige wesentliche Unterschiede zu den vorangegangenen Ergebnisse zeigen.
Somit ist das Ziel des Projekts, das Image und die Persönlichkeit von Österreich qualitativ zu erforschen. Die Ergebnisse dieser Studie sollen den Akteure des österreichischen Tourismus, wie z.B. der Österreich Werbung, helfen, ihre Positionierungsstrategien zu optimieren.
Abstract (English)
For destinations image and personality play an important role, as creating and managing their desired image is necessary for the success of positioning and marketing strategies, as the ever-increasing global competition of tourism destinations makes destinations more and more substitutable. Austria as a destination has been subject to a few studies concerning destination image that used both quantitative and qualitative research methods. However, most of these studies are done 30 years ago and researching Austrias destination image in 2013/2014 might reveal several substantial differences to these previous findings, due to great changes in these more than 30 years, among them the formation of the European Union, a change in travel behaviour, and technological phenomena such as the Internet and social media.
Thus, the aim of the this project is to qualitatively explore the destination image of Austria, as well as peoples perception of Austrias destination personality in order to qualitatively find destination-specific personality dimensions for Austria. From all the findings obtained in this study, implications for Austrias tourism protagonists, e.g. the Austrian National Tourist Office, will be drawn to help them to optimize their positioning strategies.
Publications
Research report, expert opinion
2014 | Ettinger, Andrea, Kastner, Margit. 2014. Austria's Destination Image and Destination Personality. Vienna: Department of Marketing, WU. | (Details) |