Innovative User Communities


Type Research Project

Funding Bodies
  • Volkswagen Stiftung (VW)

Duration Feb. 1, 2004 - Dec. 1, 2005

  • Entrepreneurship AE (Former organization)

Tags

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Abstract (German)

"Innovative User Communities sind ein neues Phänomen im Forschungsbereich der User Innovations. Das Internet ermöglicht den Zusammenschluss innovativer Nutzer zu Communities, in denen komplementäre Leistungen ausgetauscht werden können. Im Forschungsprojekt werden Funktionsweise solcher Communities analysiert und Chancen zur ihrer kommerziellen Nutzung untersucht."



Abstract (English)

This project aims at analyzing innovative user communities. In particular, we analyze (1) how these communities work and (2) they can be used for commercial purposes (e.g., new product development)

Partners

  • University of Munich - Germany

Publications

Journal article

2006 Franke, Nikolaus, Hienerth, Christoph. 2006. Prädikatoren der Qualität von Geschäftsideen: Eine empirische Analyse eines Online-Ideen-Forums. Zeitschrift für Betriebswirtschaft (ZfB) (4): 47-68. open access (Details)
  Hienerth, Christoph. 2006. The commercialization of user innovations: the development of the rodeo kayak industry. R&D Management 36 (3): 273-294. (Details)
  Prügl, Reinhard, Schreier, Martin. 2006. Learning from leading-edge customers at The Sims: Opening up the innovation process using toolkits. R&D Management 36 (3): S. 237-250. (Details)

Chapter in edited volume

2004 Prügl, Reinhard, Harrer, Petra, Franke, Nikolaus. 2004. Die 'Sims': Eine Fallstudie zum gemeinsamen Einsatz von 'Toolkits for User Innovation' und virtuellen Communities. In: Herstatt, C., Sander, J. G. (Hrsg.): Produktentwicklung mit virtuellen Communities, Kundenwünsche erfahren und Innovationen realisieren. 221-248, Gabler, Wiesbaden (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2004 Prügl, Reinhard, Schreier, Martin. 2004. Opening up the innovation process by toolkits: learning from leading-edge customers at The Sims. R&D Management Conference, Sesimbra (Portugal), July (Details)
  Prügl, Reinhard, Schreier, Martin. 2004. Opening up the innovation process using toolkits: Learning from leading-edge customers at The Sims. 11th International Product Development Management Conference, Dublin, June (Details)

Unpublished lecture

2005 Hienerth, Christoph. 2005. Von der Idee zur kommerziellen Produktion: Die Migration von Lead User Invetionen am Beispiel der Rodeo Kajak Industrie. Universität Zürich, November (Details)

Classification

  • 5307 Business and management economics (Details)
  • 5350 Innovation research (Details)

Expertise

  • Innovation
  • Comunities
  • User Innovation