2019 Lessky, Franziska, Unger, Martin. 2019. Being the first in the family attending university and working term-time – Do these characteristics make you a student at risk? European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Deutschland, 02.09.-06.09. (Details)
  Heiser, Jan Christoph. 2019. Epoché und sensus communis: Eine bildungs- und lerntheoretische Verortung temporärer Urteilssuspendierung und erweiterter Denkungsart. Jahrestagung 2019 der DGfE-Kommission Bildungs- und Erziehungsphilosophie, Wuppertal, Deutschland, 23.09.-25.09. Invited Talk (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Lessky, Franziska. 2019. Self-Regulated Learning - Disengagement and Dropping-Out. Symposium "Contributing to Better Learning Opportunities and a Better School Environment: Research into students’ school alienation and disengagement" at European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Deutschland, 02.09.-06.09. (Details)
2018 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2018. A habitus typology on early school leaving. Reducing Early School Leaving in the EU: A Comparative Qualitative and Quantitative Research, Antwerpen, Belgien, 22.01.-24.01. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, OShea, Sarah, Reay, Diane, Carrasco, Silvia. 2018. Capability and Habitus: Critical perspectives on widening participation, social mobility and student persistence within global higher education settings. Symposium at the European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. (Details)
  Lessky, Franziska. 2018. How to succeed against the odds? Study-work-balances of first-in-family students. European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. (Details)
  Lessky, Franziska. 2018. Negotiating everyday life as a student: Exploring how First-in-Family students arrange study, employment and other life-domains. CHERII seminar (Centre of Higher Education Research, Innovation and Impact), University of Wollongong, Australien, 27.07. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie. 2018. Qualitative Relational Analysis of Early School Leaving. European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. (Details)
2017 Nairz-Wirth, Erna. 2017. A relational perspective on early school leaving. Reducing Early School Leaving (ESL) in Europe, Budapest, Ungarn, 28.11.-28.11. (Details)
  Gitschthaler, Marie. 2017. Bildungsarmut und Exklusion. Wirtschaftspädagogik Kongress, Graz, Österreich, 20.04.-21.04. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Dropout of Non-traditional students - a matter of failed transition? Transitions, career learning and career management skills, Stockholm, Schweden, 19.10.-20.10. (Details)
  Gitschthaler, Marie, Nairz-Wirth, Erna. 2017. Education poverty and Exclusion: The effects of low qualification on the labour market transition and social participation of young people. European Conference on Educational Research (ECER), Kopenhagen, Dänemark, 25.08.-25.08. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. 5. Jahrestagung 2017. AQ Austria, Wien, Österreich, 27.09.2017. Invited Talk (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Importance of institutional frameworks to ensure quality and equity. Empowering schools: evidence-informed policies for quality education, Brüssel, Belgien, 23.11.-23.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Inclusive Systems in Education. Launch of report on inclusive education systems published by the European Union, Dublin, Irland, 21.09. Invited Talk (Details)
  Heiser, Jan Christoph. 2017. Kann man Interkulturalität lernen und lehren? China Centrum Tübingen (CCT): Vortragsreihe zum EPI-Projekt Studienreisen, Tübingen, Deutschland, 23.10.2017. Invited Talk (Details)
  Lessky, Franziska. 2017. Negotiating membership in different social groups and fields. European Conference on Educational Research (ECER), Copenhagen, Dänemark, 21.08.-25.08. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Drop-In statt Drop-Out: Was muss/kann/soll verbessert werden?" Tagung AK Linz, Linz, Österreich, 06.10.2016. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2016. Studienabbruch relational betrachtet: Habitus, Feld und Kapital. Studieren um jeden Preis? Perspektiven beruflicher und akademischer Bildung, Wien, Österreich, 29.04.-30.04. Invited Talk (Details)
  Heiser, Jan Christoph. 2016. Von Aneignungsmaschinen, Kompetenzclustern und Selbstökonomisierungsinstanzen: Menschenbilder im Diskurs Interkultureller Pädagogik. Jahrestagung der Gesellschaft für Interkulturelle Philosophie e.V. - Kraft, Macht und Gewalt der Bilder in interkultureller Perspektive, Wien, Österreich, 21.09.-24.9.2016. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2016. Von der Vielfalt der Drop-Outs zur Vielfalt gegensteuernder Maßnahmen. VPA-Tagung, Klagenfurt, Bildungshaus Schloss Krastowitz, Österreich, 09.09.2016. Invited Talk (Details)
2015 Nairz-Wirth, Erna. 2015. Dropping out of university. Obstacles to overcome for non-traditional students. EAIR - The European Higher Education Society, Krems, Österreich, 30.8.-02.09. (Details)
  Gitschthaler, Marie. 2015. Early School Leaving and Social Exclusion. Insights from a Longitudinal Qualitative Study. European Conference on Educational Research (ECER), Budapest, Ungarn, 07.09-11.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Spiegl, Judith. 2015. Transition into a new culture? Nontraditional students at risk. ECER, Budapest, Ungarn, 08.09.-11.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2015. Impulsvortrag und Podiumsdiskussion im Rahmen der Veranstaltung. "An den Wurzeln gepackt: (Un)gleiche Bildungschancen & gesellschaftliche Teilhabe", Wien, Österreich, 08.06.. Vortrag auf Einladung (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2015. Keynote: Early school leaving: Causes, consequences and educational challenges". Presidency of the European Council Symposium: Staying on track - Tackling early school leaving and promoting success in school, Luxembourg, Luxemburg, 09.07.-10.07.. Invited Talk (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2015. Speaker at Plenary Discussion: A Chance for Undiscovered Talents. Europäisches Forum Alpbach - Hochschulgespräche, Alpbach, Österreich, 26.07.. Invited Talk (Details)
  Heiser, Jan Christoph. 2015. Interkulturelles Lernziel Reflexivität: Einige (phänomeno)logische Anmerkungen aus Sicht der pädagogischen Lerntheorie. DGfE-SIIVE-Tagung "Normativität, Positionierung, Reflexivität: (Selbst)kritische Perspektiven, Münster, Deutschland, 26.03.-27.03. (Details)
2014 Nairz-Wirth, Erna. 2014. Dropping out of non-traditional university students. A qualitative study of habitus-field constallations in Higher Education. Symposium: Non-Traditional Students Meeting Higher Education. Academic Integration and Drop Out.. European Conference on Educational Research (ECER), Porto, Portugal, 02.09.-05.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Quo vadis Bildung? Längsschnittstudie zum Habitus von Early School Leavers (SchulabbrecherInnen)2014. Quo vadis Bildung? Schulabbruch was tun? Studienpräsentation der Arbeiterkammer Wien, Wien, Österreich, 16. 06.2014. (Details)
  Gitschthaler, Marie, Nairz-Wirth, Erna. 2014. Tackling Early School Leaving in Austria. Symposium: Education Policies Concerning Early School Leaving in European Countries: A Considerable Degree of Convergence (Part 2). European Conference on Educational Research (ECER), Porto, Portugal, 02.09.-05.09.. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Die Professionalisierung von Lehrerinnen mit dem Schwerpunkt auf Prä- und Intervention von Early School Leaving. Eine qualitative Typologie der Habitus-Feld-Konstellationen. Macht und Bildung, Praktiken und Diskurse der Bildungs(un)gerechtigkeit.Institut für Wissenschaft und Kunst - IWK, Wien, Österreich, 23.05.-24.05.. (Details)
  Gitschthaler, Marie. 2014. Europäischer Sozialfonds meets Erasmus+. Expertenrunde zum Thema "Drop in nicht out". Kooperationsveranstaltung des BMBF und OeaD - Nationalagentur Lebenslanges Lernen, Wien, Österreich, 04.12.-04.12. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Best Practices in School Improvement. The Beginning of a New School Culture. Experts Conference on Early School Leaving, European Commission, Brussels, Belgien, 05.12.-05.12. Invited Talk (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Drop-out im Bildungswesen: Ursache - Folgen - Bewältigungsstrategien. Einblicke in die Ergebnisse einer qualitativen Längsschnittstudie. Kooperationsveranstaltung des BMBF und OeaD - Nationalagentur Lebenslanges Lernen, Wien, Österreich, 04.12.-04.12. Vortrag auf Einladung (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Keynote: Dropout im Bildungswesen. Qualitätsnetzwerk-Konferenz für die Berufsbildung in Österreich, Wien, Österreich, 01.12.-01.12.. Vortrag auf Einladung (Details)
2013 Nairz-Wirth, Erna. 2013. School Dropouts: Diversity and Stigma. AERA Annual Meeting, San Francisco, Vereinigte Staaten/USA, 27.04.-01.05. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2013. Strategien gegen Dropout. Tagung:, Wien, Österreich, 26.09-26.09. (Details)
2012 Nairz-Wirth, Erna. 2012. Early School Leaving: Stigma und Diversität. Fachtagung Bildungs- und Berufsberatung, Strobl, Österreich, 26.04.-27.04. (Details)
  Müller Kmet, Bernadette. 2012. Die Situation von Studierenden in Sub-Sahara Afrika: Eine Fallstudie an der St. Augustine University of Tanzania. Frühjahrstagung der Sektion Entwicklungssoziologie/Sozialanthropologie (ESSA) der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (DGS): Bildung im Globalen Süden: Institutionen, Akteure, Praktiken, Modelle, Mainz, Deutschland, 10.05.-12.05.. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2012. Early school leavers and their different habitus types as relevant for teachers' dropout prevention and intervention. SIG11 Conference - Research in Teaching and Teacher Education, Bergen, Norwegen, 13.06.-15.06.. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2012. Early School Leavers: different habitus types, and prevention and intervention measures. ECER, Cádiz, Spanien, 18.09.-21.09.. (Details)
  Gitschthaler, Marie. 2012. Schulabbruch: Ursachen, Folgen, Bewältigungsstrategien. ÖFEB - Sektionstagung: Interinstitutionelle und interdisziplinäre Lehrerbildungsforschung, Vill, Österreich, 24.05-25.05.. (Details)
  Müller Kmet, Bernadette. 2012. Study Conditions at a Privat University in Tanzania: A Perspective on Students' Experieces. Conference on the Role of Private Universities in Higher Education in Africa, Addis Abeba, Äthiopien, 08.08-10.08.. (Details)
  Heiser, Jan Christoph. 2012. Pluralismus als Bedingung von Gemeinsamkeit – Die Pädagogik Lutz Kochs und die Interkulturelle Philosophie. Symposion „Diskurse über den Menschen“, Bildungszentrum Kloster Banz, Bad Staffelstein, Deutschland, 21.04.2012. Invited Talk (Details)
2011 Nairz-Wirth, Erna. 2011. Early School Leaving. Eine empirische Studie über die Bewältigungsstrategien von Jugendlichen nach einem Schulabbruch - Eine Habitustypologie. Forschung Hautnah, Wien, Österreich, 15.12.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Typenbildung und Habitushermeneutik. Ein Beispiel aus der empirischen Forschungspraxis am Beispiel des bildungssoziologischen Phänomens Early School Leaving. ForschungOnDemand. Bildungswissenschaft zwischen Autonomie und Auftrag, Graz, Österreich, 28.09.11-30.09.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Bildungsforschung (in) der Migrationsgesellschaft. Tagung Bildung und Migration der Karl-Franzens-Universität, Graz, Österreich, 05.05. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Frischer Wind ins Klassenzimmer! Wie Reformprojekte in Europa gelingen. Wessen Bildung? Wessen Reform?. Internationales Alfred-Dallinger-Symposium, Wien, Österreich, 04.04.-05.04.. (Details)
  Müller Kmet, Bernadette. 2011. A success story of creating national identity in Tanzania - The vision of Julius Kambarage Nyerere. St. Augustine University of Tanzania, Mwanza, Tansania, 03.11.-04.11. (Details)
  Müller Kmet, Bernadette. 2011. Changes in Social Mobility in Eight Countries. 10th Conference of the European Sociological Association, Genf, Schweiz, 07.09.-10.09.. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Habitus von Early School Leavers. Neue sozialwissenschaftliche Impulse für Schulforschung, Schulentwicklung und Lehrer/innenbildung. Internationale Tagung. Wien, Österreich, 17.03.-18.03.. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Schulabbruch - Ursachen und Bewältigungsstrategien. 5. Wipäd Kongress an der WU Wien, Wien, Österreich, 01.04.11. (Details)
2010 Nairz-Wirth, Erna. 2010. Professionalisierung nach Bourdieu. Buchbeitragspräsentation. Internationale EPIK-Werkstatt, Wien, Österreich, 22.11. -23.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2010. Quo Vadis Bildung. Eine Studie zum Habitus von Early School Leavers. Schulabbruch - Was nun (tun), Wien, Österreich, 08.06.2010. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2010. Quo Vadis Bildung. Zum Habitus von Early School Leavers.. „Kompetenzfeststellung und Perspektivenentwicklung“ Methoden und Erfahrungen, Wien, Österreich, 07.07.2010. (Details)
  Müller Kmet, Bernadette. 2010. The Situation of Students in the Developing World. A case Study of St. Augustine University of Tanzania (SAUT). Once Voice International Conference of Educators, Tarrytown, Vereinigte Staaten/USA, 06.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2010. Zur Illusion der Chancengleichheit am Beispiel des Phänomens Dropout. Österreichische Konferenz für Berufsbildungsforschung, Steyr, Österreich, 08.07-09.07. (Details)
2009 Nairz-Wirth, Erna. 2009. The university space of Austria. Uncovering the structures. 6th Conference on Gender Equality in Higher Education, Stockholm, Schweden, 05.08-09.09. (Details)
  Müller Kmet, Bernadette. 2009. Eine empirische Rekonstruktion zentraler Identitätsdimensionen. Schweizer Kongress für Soziologie, Genf, Schweiz, 07.09.-09.09. (Details)
  Mikl, Josef. 2009. The Relation of Learning and Teaching in the 21st Century and the "Knowledge Society". Vortrag beim "29th International Seminar of the Society for Teacher Education", Weber State University, Ogden, Utah, Vereinigte Staaten/USA, 03.06.-09.06. (Details)
2008 Müller Kmet, Bernadette. 2008. Social Identities in Cross-Cultural Perspective - Results from the International Social Survey Programme. International Conference on Survey Methods in Multinational, Multiregional, and Multicultural Contexts (3MC), Berlin, Deutschland, 25.06.-28.06. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2008. Women in Teacher Training. ECER (EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION), Göteborg, Schweden, 10.09.-12.09.. (Details)
2006 Müller Kmet, Bernadette. 2006. The Concept of Identity in Social Research: Definition and Operationalization. ASO Methodology Workshop: Values for the Creative Economy: The Role of Education, University of Zadar, Kroatien, 09.11.-12.11. (Details)