
Susanne Lesk
Mag.phil. Mag.rer.soc.oec. Susanne Lesk- Email:
- susanne.lesk@wu.ac.at
Affiliation
CV
-
since
2011
- Doctoral Studies of Social and Economic Sciences since 2009
- Master of Science Outdoor Training and Development 2005-2012
- Diploma Programme in the field of Romance Studies / French 2004-2006
- Postgraduate course Training and Consulting according to the experiential based approach Integrative Outdoor-Aktivitäten® 1989-1998
- Studies of Commerce at the Vienna University of Economics and Business
Researcher Identifier
-
No researcher identifier found.
Awards and Honors
- 2014
- Mobilitätsstipendium für das Doktoratsstudium
- 2012
- Förderpreis der Dr. Maria Schaumayer-Stiftung
- 2009
- Stipendium für kurzfristige wissenschaftliche Arbeiten im Ausland
Classifications
- 5324 Organizational research (Details)
- 5352 Human resource management, personnel management (Details)
- 5814 Sport sciences (Details)
- 6604 Applied linguistics (Details)
- 6615 Romance studies (Details)
- 6623 Sociolinguistics (Details)
Expertise
-
No expertises found.
Activities
Membership in scientific association | ||
---|---|---|
since 2016 | ALA (Association for Language Awareness) - Mitglied | |
since 2011 | Verein IOA Outdoorprojekte für Bildungsinstitutionen - Vorstandsmitglied | |
Reviewer for a scientific journal | ||
since 2014 | International Journal of Multilingualism - Referee | |
Organization scientific meeting (Conference etc.) | ||
2019 | Internationale Tagung sprache – macht – gesellschaft 2019: Europabildung, 28.-29.11.2019, Zentrum für LehrerInnenbildung, Arbeitsbereich Sprachlehr- und -lernforschung, Universität Wien - Mitglied des Organisationsteams | |
2018 | Internationales Symposium: Retten uns die Phänomene? Lehren und Lernen im Zeitalter der Digitalisierung, 28.02.-01.03.2018, Zentrum für LehrerInnenbildung, Universität Wien - Mitglied des Organisationsteams | |
2014-2016 | International Conference of the European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE) on the occasion of its 20th anniversary 'Changing Horizons: Challenges to Outdoor Education in Europe' 7.-11.9.2016, Salzburg-Rif - Project management | |
2012 | Fachtagung 2012 Integrative Outdoor-Aktivitäten "Selbstverantwortung als Prinzip: Positionen zur handlungsorientierten Perspektive" - Co-organizer | |
2011 | Fachtagung 2011 Integrative Outdoor-Aktivitäten "Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive. Körperkonzepte - Körperwahrnehmung - Körperarbeit" - Co-organizer | |
Position in administration | ||
2011-2012 | Departmentkonferenz Management - Mittelbauvertreterin | |
Attendance scientific meeting (Conference etc.) | ||
2019 | “Draußen lernen: handlungsorientierte Bildungsprojekte – Forschung rund um die Erlebnispädagogik“, 2. Wissenschaftliche Tagung Erlebnispädagogik 2019, Universität Augsburg, 04.-05.04.2019, Deutschland - Conference visit | |
2018 | The mediation of experiences by technology in the outdoors. European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE) Conference 2018. CŠOD Bohinj. 19.-23.09.2018, Slowenien - Conference visit | |
2018 | Language and translation work in small and medium-sized enterprises, Newcastle University. 23.02. - One-day symposium | |
2018 | Fachtagung 2018 Integrative Outdoor-Aktivitäten. Reflexion – Zurückwenden zum Vorwärtskommen. Universität Wien. 24.02. - Tagungsbesuch | |
2017 | Perspectives on Language and Translation Work in Business Communities, Goldsmiths, University of London. 14.09. - One-day symposium | |
2016 | ALA (Association for Language Awareness) 2016 "Languages for Life: Educational, Professional and Social Contexts" WU Wien. 19.-22.07. - Konferenzbesuch | |
2015 | Fachtagung 2015 Integrative Outdoor-Aktivitäten. !Achtsamkeit! - Einem Trend auf der Spur. Universität Wien. 28.02. - Tagungsbesuch | |
2015 | 8th WU Symposium on International Business Communication. Linguistic research at LIBRI Universities. WU Wien. 27.-28.11. - Symposiumsbesuch | |
2015 | 11th Workshop on New Institutionalism in Organization Theory. WU Wien. 26.-27.03. - Konferenzbesuch | |
2014 | Economy and Language. An interdisciplinary Workshop. The University of Chicago Center in Paris. 19.-20.6. | |
2013 | The economics of language policy. CESifo Venice Summer Institut. 26.-27.07. - Konferenzbesuch | |
2013 | Mehrsprachigkeit und Professionalisierung in pädagogischen Berufen. Interdisziplinäre Zugänge zu aktuellen Herausforderungen im Bildungsbereich. Universität Wien. 28.02.-01.03. - Konferenzbesuch | |
2013 | Intercultural communication in workplace and classroom. Edinburgh Napier University. 21.06. - Konferenzbesuch | |
2013 | Fachtagung 2013 Integrative Outdoor-Aktivitäten. Krise & Lernen. Zwischen alten Mustern und neuen Handlungsweisen. Universität Wien. 23.02. - Tagungsbesuch | |
2013 | 6th WU Symposium on International Business Communication. Discourse at/on/as work. WU Wien. 11.-13.12. - Symposiumsbesuch | |
2012 | 5th WU Symposium on International Business Communication. What is specific about teaching languages for specific purposes? Learning from and across individual disciplines. WU Wien. 28.-30.11. - Symposiumsbesuch | |
2011 | Into the woods. About the significance of woods and wilderness for youth work in Europe. European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE) Conference 2011. Rautavaara. 07.-10.10. - Konferenzbesuch |
Publications
Journal article
2012 | Lesk, Susanne. 2012. Aktuelle und zukünftige sprachenpolitische Strategien für die Bretagne. Möglichkeiten institutioneller Arbeit für regionalsprachliche Bewegungen. Europa Ethnica 69 (3/4): 61-69. | (Details) |
Chapter in edited volume
2017 | Lesk, Susanne. 2017. Der Einfluss individueller Sprachbiographien auf Selektionsprozesse in Unternehmen: Welche Rolle spielt die Sprachbewusstheit von mehrsprachigen Manager/innen bei Auswahl- und Promotionsentscheidungen? In: Ceci n'est pas une festschrift. Texte zur Angewandten und Romanistischen Sprachwissenschaft für Martin Stegu, Hrsg. Peter Handler, Klaus Kaindl, Holger Wochele, 41-57. Berlin: Logos. | (Details) | |
Lesk, Susanne, Stegu, Martin. 2017. Identifying language needs at the workplace: aligning the needs of language learners with the language needs of companies. In: Handbook for Foreign Language Learning in Online Tandems and Educational Settings, Hrsg. Hermann Funk, Manja Gerlach & Dorothea Spaniel-Weise , 97-115. Frankfurt: Peter Lang. | (Details) | ||
Lavric, Eva, Lesk, Susanne, Stegu, Martin. 2017. Multilingualism in business: Language needs. In: Handbook of Business Communication. Linguistic Approaches, Hrsg. Gerlinde Mautner / Franz Rainer, 249-268. Boston: De Gruyter Mouton. | (Details) | ||
Lesk, Susanne, Lavric, Eva, Stegu, Martin. 2017. Multilingualism in business: Language policies and practices. In: Handbook of Business Communication. Linguistic Approaches, Hrsg. Gerlinde Mautner / Franz Rainer, 269-317. Boston: De Gruyter Mouton. | (Details) | ||
2016 | Lesk, Susanne. 2016. Implizite Sprachenpolitik in Organisationen aus personalwirtschaftlicher Perspektive: Ein Beitrag zur systematischen Gestaltung von sprachlichen Fördermaßnahmen (am Beispiel von Zertifizierungen in mehrsprachigen Regionen Frankreichs und der Schweiz). In: Das Französische im wirtschaftlichen Kontext, Hrsg. Antje Lobin / Holger Wochele, 99-119. Wilhelmsfeld: Gottfried Egert Verlag. | (Details) | |
2013 | Gutmann, Markus, Lesk, Susanne. 2013. Alcohol, drug and substance abuse. Outdoor learning of young people: Self-responsibility between motivation and seduction. In: Tagungsband IOA Fachtagung 2012. Selbstverantwortung als Prinzip: Positionen zur handlungsorientierten Perspektive, Hrsg. Susanne Lesk / Günther Apflauer, 150-165. Wien: Eigenverlag. | (Details) | |
Apflauer, Günther, Lesk, Susanne. 2013. Selbstverantwortung: Positionen für handlungsorientiertes Arbeiten im Trainings- und Beratungskontext. In: Tagungsband IOA Fachtagung 2012. Selbstverantwortung als Prinzip: Positionen zur handlungsorientierten Perspektive, Hrsg. Susanne Lesk / Günther Apflauer, 6-24. Wien: Eigenverlag. | (Details) | ||
2011 | Lesk, Susanne, Gutmann, Markus. 2011. Intercultural Learning with Outdoor Training and Experiential Learning under the Perspective of Culturally Divergent Concepts of Nature. In: IOA® Tagungsband Fachtagung 2011: Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive, Körperkonzepte Körperwahrnehmung Körperarbeit, Hrsg. TeilnehmerInnen des Masterlehrgangs Outdoor-Training and Development, 132-145. Wien: Eigenverlag. | (Details) | |
Lesk, Susanne. 2011. Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive. In: IOA® Tagungsband Fachtagung 2011: Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive, Körperkonzepte - Körperwahrnehmung - Körperarbeit, Hrsg. TeilnehmerInnen des Masterlehrgangs Outdoor-Training and Development, 8-31. Wien: Eigenverlag. | (Details) |
Edited book (editorship)
2019 | Schön, Lutz-Helmut, Lesk, Susanne, Hrsg. 2019. „Retten uns die Phänomene?“ – Lehren und Lernen im Zeitalter der Digitalisierung. Symposium an der Universität Wien. Zentrum für LehrerInnenbildung. Februar 2018. Berlin: Logos. | (Details) | |
2013 | Lesk, Susanne, Apflauer, Günther, Hrsg. 2013. Tagungsband IOA-Fachtagung 2012. Selbstverantwortung als Prinzip: Positionen zur handlungsorientierten Perspektive. Wien: Eigenverlag. | (Details) |
Contribution to conference proceedings
2019 | Lesk, Susanne, Schön, Lutz-Helmut. 2019. Idee und Zielsetzung des Symposiums: "Retten uns die Phänomene?" - Lehren und Lernen im Zeitalter der Digitalisierung. In „Retten uns die Phänomene?“ – Lehren und Lernen im Zeitalter der Digitalisierung. Symposium an der Universität Wien. Zentrum für LehrerInnenbildung. Februar 2018, Hrsg. Lutz-Helmut Schön, Susanne Lesk, 7-11. Berlin: Logos. | (Details) |
Paper presented at an academic conference or symposium
2019 | Lesk, Susanne, Petrovics, Alexandra. 2019. Workshop: Outdoor project days for socially disadvantaged young persons. 18th Conference of the European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE), Diversity and Inclusion in Outdoor & Experiential Learning, Tralee, Irland, 25.09.-27.09. | (Details) | |
2018 | Drapeau, Etienne, Lesk, Susanne, van Lent, Jeroen. 2018. At home and abroad: Internationalisation through buddy programmes. 30th Annual EAIE (European Association for International Education) Conference, Genf, Schweiz, 11.09.-14.09. | (Details) | |
Lesk, Susanne. 2018. Multilingual decision makers: How does their language biography impact on language awareness among employees and knowledge sharing in multilingual organisations? 12th International GEM&L Conference, Paris, Frankreich, 22.05.-23.05. | (Details) | ||
2017 | Lesk, Susanne. 2017. Multilingual organisations and staff linguistic identities: Challenging or facilitating performances of employees? A language-needs perspective. 11th International GEM&L Conference, Kopenhagen, Dänemark, 04.07.-05.07. | (Details) | |
2016 | Lesk, Susanne. 2016. Improving the Coherency of Language Policies in Organisations: The Role of Human Resource Management in the Field of Multilingual SMEs. 10th International GEM&L Conference, ESCP EUROPE, Paris, Frankreich, 16.03.-18.03. | (Details) | |
2015 | Lesk, Susanne. 2015. Le rôle de la gestion des ressources humaines (GRH) dans la politique linguistique des PME plurilingues. Colloque 'Language policy in multilingual and multicultural workplaces: A means of inclusion or exclusion?', Université du Luxembourg, Campus Walferdange, Luxemburg, 10.02. Invited Talk | (Details) | |
2014 | Lesk, Susanne. 2014. Sprachenbedarf und Sprachenpolitik in Unternehmen - Implikationen für task-based learning von (Dritt-)Sprachen. 41. Österreichische Linguistiktagung Universität Wien - WU Wien - VerbAL, Wien, Österreich, 6.-8.12. | (Details) | |
Gutmann, Markus, Lesk, Susanne, Petz, Johannes. 2014. Being able, wanting, needing. A project in the field of outdoor training and experiential learning for social disadvantaged teenagers in the Austrian mountains. European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE): Under the open sky: Supporting young people´s Well-being through outdoor experiences in formal and non-formal education - European perspectives, Laugar í Sælingsdal, Island, 03.09.-07.09. | (Details) | ||
Lesk, Susanne. 2014. La politique linguistique au sein des organisations : les possibilités des acteurs politiques aux niveaux régional et organisationnel pour promouvoir le plurilinguisme dans une perspective néo-institutionnelle. AISP 23ème Congrès mondial de science politique, Montréal, Kanada, 19.07.-24.07.2014. | (Details) | ||
Stegu, Martin, Lesk, Susanne, Hübler, Rebecca. 2014. Language needs: Their role for language teaching and ([e-] tandem) learning. Tandem Learning Workshop L3-Task, Wien, Österreich, 22.10.-22.10. | (Details) | ||
Stegu, Martin, Lesk, Susanne. 2014. Language needs; Their role for language teaching and (tandem) learning. Tandem Learning Workshop L3-Task, Alicante, Spanien, 05.06.-05.06. | (Details) | ||
Lesk, Susanne. 2014. Die Rolle des Personalmanagements innerhalb einer Sprachenpolitik für mehrsprachige KMU. 7th WU Symposium on International Business Communication:Language(s) and language practices in business and the economy, Wien, Österreich, 23.10.-25.10. | (Details) | ||
Lesk, Susanne. 2014. Implizite Sprachenpolitik in Organisationen aus personalwirtschaftlicher Perspektive: Ein Beitrag zur systematischen Gestaltung von sprachlichen Fördermaßnahmen (am Beispiel von Zertifizierungen in mehrsprachigen Regionen Frankreichs und der Schweiz). 9. Kongress des Frankoromanistenverbands Schnittstellen/Interfaces Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland, 24.09.-27.09. | (Details) | ||
2013 | Lesk, Susanne. 2013. Institutionelle Arbeit von regionalsprachlichen Bewegungen: Handlungsoptionen auf Regionalebene am Beispiel der Bretagne. 19. Internationales LIPP-Symposium "Gefährdete Sprachen" Ludwig-Maximilians-Universität München - Graduiertenschule Sprache & Literatur München, Klasse für Sprache, München, Deutschland, 10.07.-12.07. | (Details) | |
Lesk, Susanne. 2013. Using urban nature for outdoor training and experiential learning purposes (taking the city of Vienna as an example). EOE Conference 2013: Urban nature. Inclusive learning through youth work and school work, Stockholm, Schweden, 05.06.-09.06. | (Details) | ||
Lesk, Susanne. 2013. Language diversity and the construction of social identities in multilingual organisations. Languaging Diversity International Conference, Napoli, Italien, 10.10.-12.10. | (Details) | ||
2012 | Gutmann, Markus, Lesk, Susanne. 2012. Alcohol, drug and substance abuse. Outdoor learning of young people: Self-responsibility between motivation and seduction. EOE Conference 2012. Outdoor Learning as a means of promoting healthy and sustainable lifestyles and social inclusion for the youth of Europe, Keswick, Großbritannien, 26.10.-30.10. | (Details) | |
2011 | Lesk, Susanne. 2011. Intercultural Learning and Outdoor Education: The Role of Body Concepts and Perceptions in Intercultural Settings. The 5th International Outdoor Education Research Conference (IOERC) 2011, Knebel - Fuglsoecentret, Dänemark, 04.07.-08.07. | (Details) | |
Lesk, Susanne. 2011. Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive. IOA-Fachtagung 2011: Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive. Körperkonzepte - Körperwahrnehmung - Körperarbeit, Wien, Österreich, 26.02. | (Details) | ||
2010 | Lesk, Susanne, Gutmann, Markus. 2010. Intercultural Learning with Outdoor Training and Experiential Learning under the Perspective of Culturally Divergent Concepts of Nature. EOE Conference 2010. Encountering, Experiencing and Exploring Nature in Education, Rateče-Planica, Slowenien, 22.09.-25.09. | (Details) |
Research report, expert opinion
2019 | Lesk, Susanne. 2019. Language Learning Online in the age of Mobility (LLOM): Report IO1 – Online pedagogical engineering: Structure language learning in a crowd-sourced approach (Qualitative study), Final project report. Wien:Universität Wien. | (Details) | |
2018 | Lesk, Susanne, Montaldo, Marie. 2018. A handbook of buddy programmes’ practices in Europe. Quantitative and qualitative methodologies, Final Report. Wien:Universität Wien. | (Details) | |
2015 | Stegu, Martin, Lesk, Susanne, Hübler, Rebecca. 2015. Final Report - Third Language Learning Tandem-Skype / L3-TASK: Language Needs at the Workplace: The Identification of Linguistic Skills for Employability. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. | (Details) | |
1999 | Elsik, Wolfgang, Lesk, Susanne. 1999. Personalcontrolling für Mittelbetriebe. Ein EDV-gestütztes Instrument zur Erstdiagnose im Personalbereich. Endbericht. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. | (Details) |
Lecture notes/article in lecture notes
2001 | Michelitsch-Riedl, Gabriela, Lesk, Susanne. 2001. Verkehrsspezifische Besonderheiten der allgemeinen Betriebswirtschaftslehre: Lerneinheit 2, Besonderheiten des Personalmanagements in Verkehrsbetrieben - Fallstudie "Wiener Verkehrsbetriebe". Dt. Bahn AG, Dienstleistungszentrum Bildung. Frankfurt/Main: AKAD. | (Details) |
eJournal article
2014 | Lesk, Susanne. 2014. Institutional Work of Regional Language Movements: Options for Intervention at the Regional LevelTaken Brittany as an Example. JournaLIPP (3): http://www.lipp.uni-muenchen.de/publikationen/journalipp/index.html. | (Details) |
Diploma thesis
2011 | Lesk, Susanne. 2011. Ya d'ar brezhoneg. Aktuelle Praxis und künftige Strategien zur Förderung der bretonischen Sprache. Diplomarbeit, Universität Wien. | (Details) | |
1997 | Lesk, Susanne. 1997. Personalwirtschaft im internationalen Vergleich: eine komparative Untersuchung französisch- und italienischsprachiger personalwirtschaftlicher Lehrbücher. Diplomarbeit, Wirtschaftsuniversität Wien. | (Details) |