portrait photo

Erna Nairz-Wirth

ao.Univ.Prof. Mag.Dr.rer.soc.oec. Erna Nairz-Wirth
Telephone:
+43 1 31336 4677
Email:
Contact information and photo taken from and editable at WU Directory.

Affiliation

CV

2013
Visiting Scholar at the University of Cambridge. Facutly of Education (UK)
since 2008
Head of Educational Sciences Group; Vienna University for Economics and Business
since 2007
Associate Professor; Vienna University of Economics and Business
2007-2008
Deputy Chair of the Institute for General Education and Philosophy; Vienna University for Economics and Business
2007
Habilitation
1998
Dissertation
1995-2007
Assistant Professor at the Institute for General Pedagogics and Educational Science; Vienna University for Economics and Business
1994-1995
Research Assistant for General Pedagogics and Educational Science; Vienna University for Economics and Business
1992
Diplomarbeit

Researcher Identifier

Awards and Honors

2018
Benya-Stiftungspreis für umfassende Grundlagen- und Anwendungsforschung
2013
Auszeichnung für herausragende Forschungsleistungen (EU FP7 Forschungsprojekt 2013)
Auszeichnung für herausragende Forschungsleistungen (OeNB Forschungsprojekt 2013)
OeNB–WU-Internationalisierungspreis
2012
Zuerkennung Forschungsvertrag (University of Cambridge)
2007
Auszeichnung "Innovative Lehrveranstaltungskonzepte und -designs"
Auszeichnung für herausragende Forschungsleistungen
2002
Preisträgerin Schaumayer Habilitationsstipendium

Classifications

  • 5403 Educational sociology (Details)
  • 5405 Empirical social research (Details)
  • 5803 Educational research (Details)
  • 5808 University didactics (Details)
  • 5815 Theoretical pedagogy (Details)
  • 5817 Comparative educational science (Details)
  • 5821 Adult education (Details)
  • 5952 Migration research, emigration -, (Details)

Expertise

  • Educational and Professional pathways
  • Sociology of Education
  • Bourdieu Pierre
  • Drop-out research
  • Early School Leaving
  • Habitus analysis
  • Professionalism and Professionalisation
  • School Development
  • (In)Equality issues in education

Activities

Position in scientific committee
  since 2018 Dublin City University - Member of International Advisory Board to Educational Disadvantage Centre
  2012 OECD - Interdisciplinary Meeting with Academics and Researchers (Mental Health, Disability and Work)
Position in jury, advisory board, curatorship
  since 2017 Sindbad - Member of Scientific Advisory Board
  2015-2016 Wirtschaftsuniversität Wien. - Sounding Board. Soziale Inklusion von Studierenden an der WU.
  2014 Konferenz für Berufsbildungsforschung - Jury des Forschungsförderungspreis BBFK 2014
  2012 Konferenz für Berufsbildungsforschung - Member of the jury of the research promotion prize BBFK 2012
  2012 Caritas - member of focus group
Membership in scientific association
  since 2014 SRHE - Member
  since 2010 ÖFEB Österreichische Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen - Member
  since 2010 EERA European Educational Research Association - Member
  since 2010 AERA American Educational Research Association - Member
Member of the editorial board
  since 2017 European Commission - School Education Gateway (Scientific Editorial Board Member)
  since 2013 American Journal of Educational Research - Editorial Board Member
Reviewer for a scientific journal
  since 2019 Nordic Journal of Migration Research - reviewer
  since 2017 European Journal of Education - reviewer
  since 2015 Learning and Individual Differences - reviewer
  2014 Zeitschrift für Bildungsforschung - Erstellung Reviews
Organisation of Research Seminar
  2019 Vienna University of Economics and Business - Host of International Research Group on Research in Higher Education(AUS, GB, F, BE, AT)
Organization other meeting (Excursion etc.)
  2019 Abteilung für Bildungswissenschaft der Wirtschaftuniversität Wien - WU Research Group Meeting
  2011 AK Wien, 2. Enquete. Zukunft trotz(t) Herkunft. Jugend - Armut - Bildungschancen: An der Schnittstelle zwischen Schule, Ausbildung und sozialer Arbeit - Workshop: Koordination - Vernetzung - Brücken
Positions in public advisory boards, Consultant
  since 2016 Cedefop - Europäisches Zentrum für die Förderung der Berufsbildung - Member of the expert group
  2015 Bundesministerium für Bildung und Frauen - panel of experts
  2015 Bundesministerium für Bildung und Frauen - panel of experts
Position in administration
  2017 WU Wien - Head of Task Force selection procedure for the bachelor’s programs
  2008-2010 Studienberechtigungskommission - Vorsitzende der Studienberechtigungskommission an der Wirtschaftsuniversität Wien
  since 2008 Mitglied der Departmentkonferenz der WU Wien - Member
  since 2008 Abteilung für Bildungswissenschaft der WU Wien - Head of Education Sciences Group
Attendance scientific meeting (Conference etc.)
  2018 AK Wien, 10. Wiener Berufsorientierungsmesse - Vortrag und Teilnahme
  2018 Aalborg University, Kopenhagen - Vortrag und Teilnahme
  2016 VPA - Verein für psychosoziale und psychotherapeutische Aus-, Fort- und Weiterbildung - Scientific talk
  2016 Erzdiözese Wien - Vortrag
  2016 Arbeiterkammer Linz, Drop-In statt Drop-out - Keynote
  2016 AK Bildungszentrum Wien - Vortrag
  2014 SRHE Wales 2014 - participant
  2014 Macht und Bildung. Praktiken und Diskurse der Bildungs(un)gerechtigkeit - pariticipant and speaker
  2014 ECER Porto 2014 - Speaker
  2014 Bundesministerium für Bildung und Frauen. Dialog zwischen Wissenschafter/innen - participant
  2014 AK Salzburg, Quo vadis Bildung? Schulabbruch - was tun? - Speaker
  2010 Zukunft trotz/t) Herkunft. Armut - Schule - Bildungschancen - Participant
  2009 Vielfalt ist Zukunft! Bildungspolitische Empfehlungen der OECD zur sprachlichen und kulturellen Diversität - participant
  2009 European Conference on Gender Equality in Higher Education - speaker and participant
  2009 EPIK (Entwicklung von Professionalität im internationalen Kontext) - Teilnahme (participant)
  2008 Erster Wiener Wirtschaftsdidaktik-Kongress - participant
  2008 EPIK (Entwicklung von Professionalität im internationalen Kontext) - speaker and participant
  2008 EDAMBA, 1st Winter Academy on the new global research system and doctoral supervision, March 26th - 30th, Grenoble, France - participant
  2008 ECER (The European Conference on Educational Research) - Participant and Speaker
  2008 AK Wien, Dimensionen der Ungleichheit, 8. September, Wien, Österreich - participant
  2008 ACA, International rankings and indicators, April 4th, Belgium - participant

Publications

Book (monograph)

2017 Nairz-Wirth, Erna, Lessky, Franziska, Fraisl, Melanie. 2017. Evaluierung der modularen Oberstufe am Gymnasium Draschestraße. Ergebnisse einer vergleichenden Fallstudie. Studie im Auftrag der Arbeiterkammer Wien. Wien: Abteilung für Bildungswissenschaft, Wirtschaftsuniversität Wien. open access (Details)
  Downes, Paul, Nairz-Wirth, Erna, Rusinaitė, Viktorija. 2017. Structural indicators for inclusive systems in and around schools. Luxembourg: Publications Office of the European Union. open access (Details)
2009 Nairz-Wirth, Erna. 2009. Die Stille Pädagogik. Studien zum Forschungsparadigma Pierre Bourdieus. Frankurt am Main et al.: Peter Lang Europäischer Verlag der Wissenschaften. (Details)
2007 Nairz-Wirth, Erna. 2007. Die Stille Pädagogik. Zum Forschungsparadigma Pierre Bourdieus. Habilitationsschrift. Wirtschaftsuniversität Wien: -. (Details)

Journal article

2019 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2019. Teacher professionalism in a double field structure. British Journal of Sociology of Education. 1-14. open access (Details)
2018 Downes, Paul, Anderson, Jim, Nairz-Wirth, Erna. 2018. Conclusion: Developing conceptual understandings of transitions and policy implications. European Journal of Education, 53, (4) (Details)
  Downes, Paul, Nairz-Wirth, Erna, Anderson, Jim. 2018. Editorial: Reconceptualising system transitions in education for marginalised and vulnerable groups. European Journal of Education, 53, (4) (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2018. Professioneller Habitus. SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagment, 6, (5), 155-156. (Details)
2017 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Spiegl, Judith. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. European Educational Research Journal 16 (1), 12-29. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Distributed Leadership oder das Ende der einsamen Führungskraft. Journal Fortbildung BMHS-Wien , 10-10. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2016. Schulabbruch - Diagnose und Maßnahmen zur Prävention und Intervention. SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagment 4 (1), 14-16. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2016. Teachers' views on the impact of teacher-student relationships on school dropout: a Bourdieusian analysis of misrecognition. Pedagogy, Culture & Society 25 (1), 121-136. (Details)
2015 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2015. Teacher Professionalism: The Double Field of Tradition and New Professionalism. Challenging Organisations and Society reflective hybrids® (COS) 4 (2): 796-812. (Details)
  Gitschthaler, Marie, Nairz-Wirth, Erna. 2015. Education Policies Concerning Early School Leaving in Austria. Educação, Sociedade & Culturas (45), 55-74. open access (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Wurzer, Marcus. 2015. On Positioning of Business, Management and Economics Fields of Study in the University Space. Education of Economists and Managers 2 (36), 113-129. open access (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2015. Verringerung der Schulabbruchraten als Kennzeichen guter Schul- und Bildungsqualität. Journal Fortbildung BMHS-Wien S. 50-50. (Details)
2014 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2014. Schuldistanzierung - Ursachen und Implikationen. WissenPlus 13/14 (4), 13-14. (Details)
2013 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Wurzer, Marcus. 2013. Zur Positionierung von Lehramtsstudien im universitären Feld. Journal für LehrerInnenbildung 12 (1), 16-24. (Details)
2011 Nairz-Wirth, Erna. 2011. Early School Leavers. Arbeit und Wirtschaft (2): 20-21. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Early School Leaving: Stigma und Diversität. Diversitas: Zeitschrift für Managing Diversity und Diversity Studies 01/11 S. 41-49. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Schulabbruch als Stigma. Schulheft (142), 103-114. (Details)
2010 Nairz-Wirth, Erna, Meschnig, Alexander. 2010. Early School Leaving: theoretische und empirische Annäherungen. SWS-Rundschau 50 (4): 382-398. (Details)
  Gitschthaler, Marie, Nairz-Wirth, Erna. 2010. Volkswirtschaftliche Kosten unzureichender Bildung. WissenPlus 4 I-V. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Meschnig, Alexander. 2010. Early School Leavers im österreichischen Bildungssystem. WissenPlus 09/10 (3), 1-5. (Details)
2009 Nairz-Wirth, Erna. 2009. Bildungswege und Geschlecht. ILSMail (1): 6-6. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2009. Lehramtsstudienrichtungen im universitären Feld. Erziehung und Unterricht 09 (1-2), 198-205. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2009. Studienrichtungen im universitären Raum. Zur Positionierung der Studienrichtung Wirtschaftspädagogik. Wissenplus - Sonderausgabe Wissenschaft 08/09 (5), 31-35. (Details)
2005 Nairz-Wirth, Erna. 2005. Sprache, Macht und Bildungserfolg . Erziehung heute (4): 34-39. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2005. Klasse und Geschlecht im Lehramtsstudium. Nr. 3/2004. Erziehung heute (3), (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2005. Migration und Schullaufbahn in Österreich. TRANS Internet-Zeitschrift für Kulturwissenschaften 15, (Details)

Chapter in edited volume

2019 Nairz-Wirth, Erna. 2019. Übergang und Bildung. In: Bildungsbenachteiligung. Positionen, Kontexte und Perspektiven, Hrsg. Elisabeth Niederer, Norbert Jäger, 100-114. Innsbuck, Wien, Bozen: Studienverlag. (Details)
2018 Nairz-Wirth, Erna. 2018. Frühkindliche Betreuung, Bildung und Erziehung: Harlem Children’s Zone und andere Good Practice-Modelle. In: Zur Reform des Kindergartens – elementarpädagogische Wende oder humankapitalistische Inwertsetzung? Hrsg. Barbara Falkinger, HermannKuschej, Grete Miklin, Michael Sertl, 75-89. Innsbruck: Studienverlag. (Details)
  Gitschthaler, Marie, Nairz-Wirth, Erna. 2018. The Individual and Economic Costs of Early School Leaving. In: Comparative perspectives on Early School Leaving in the European Union: Taking a multi-methods approach towards a multi-level social phenomenon, Hrsg. Lore Van Praag, Ward Nouwen, Rut Van Caudenberg, Noel Clycq, Christiane Timmerman , 119-130. Oxon: Routledge. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Professionalisierung und Habitus. In: Facetten der Entrepreneurship Education, Hrsg. Bettina Fuhrmann-Greimel und Richard Fortmüller, S. 147-156. Wien: Manz Verlag Schulbuch. (Details)
2013 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Wendebourg, Elisabeth. 2013. Schulabbruch und schulische Anerkennung. In: Kultur der Anerkennung. Würde - Gerechtigkeit - Partizipation. Schulkultur, Schulentwicklung und Religion, Hrsg. Jäggle, Martin/Krobath, Thomas/Stockinger, Helena/Schelander, Robert, 161-173. Hohengehren: Schneider Verlag Hohengehren GmbH. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2013. Early School Leaving - Orientierungslosigkeit als besondere Herausforderung in der Bildungs- und Berufsberatung. In: Zukunftsfeld Bildungs- und Berufsberatung II, Hrsg. Marika Hammerer/Erika Kanelutti-Chilas/Ingeborg Melter, 83-92. Bielefeld: Bertelsmann. (Details)
2012 Nairz-Wirth, Erna, Wendebourg, Elisabeth. 2012. Schulabbruch als soziales Problem: Ursachen, Auswirkungen, Prä- und Intervention. In: Bildung und Migration. Bildungsforschung (in) der Migrationsgesellschaft. Entwicklung und Perspektiven in Österreich. Ausgewählte Beiträge einer Tagung an der Universität Graz, 5. und 6. Mai 2011, Hrsg. Gabriele Khan-Svik, Paul Mecheril, Annette Sprung, Erol Yildiz, 21-36. Innsbruck: Universität Innsbruck. (Details)
2011 Nairz-Wirth, Erna, Meschnig, Alexander, Gitschthaler, Marie. 2011. Früher Schulabbruch - Situation in Österreich und Konsequenzen für Individuum und Gesellschaft. In: Turbulenzen auf Arbeitsmärkten und in Bildungssystemen: Beiträge zur Berufsbildungsforschung. Tagungsband der 2. Österreichischen Konferenz für Berufsbildungsforschung, Hrsg. Markowitsch, Jörg/Gruber, Elke/Lassnig, Lorenz/Moser, Daniela, 417-437. Innsbruck/Wien/Bozen: Studienverlag. (Details)
2010 Nairz-Wirth, Erna. 2010. Professionalisierung nach Pierre Bourdieu. In: Pädagogische Professionalität: quer denken – umdenken – neu denken. Impulse für next practice im Lehrerberuf, Hrsg. Michael Schratz, Angelika Paseka, Ilse Schrittesser, 163-186. Wien: Facultas. (Details)
2009 Nairz-Wirth, Erna. 2009. Ernst Cassirer. In: Bourdieu-Handbuch: Leben - Werk - Wirkung, Hrsg. Kurt Fröhlich und Boike Rehbein, 29-32. Stuttgart: Metzler. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Debelak, Elke. 2009. Wissen und Lernort Unternehmen. In: Unternehmen aus sozialwissenschaftlicher Perspektive, Hrsg. Schülein, Johann August; Lueger, Manfred; Hametner, Hubert, 228-256. Wien: Facultas. (Details)
2007 Nairz-Wirth, Erna, Debelak, Elke. 2007. Wissen und Lernort Unternehmen. In Unternehmen aus sozialwissenschaftlicher Perspektive, Hrsg. Schülein, Johann August; Lueger, Manfred; Hametner, Hubert, 228-256. Wien: Facultas. (Details)
2005 Erna Nairz-Wirth. 2005. Bildungsherkunft und Geschlecht im Lehramtstudium. In: Gerhard Hager, Alfred Kowarsch & Klaus Pollheimer (Hrsg.), S. 211-222 (Details)
2000 Pfeiffle, Horst, Nairz-Wirth, Erna. 2000. Physikalische und mathematische Kenntnisse von naturwissenschaftlich orientierten Studienanfängerinnen und Studienanfängern. In: Melezinek, Adolf, Ruprecht, Robert (Hrsg.): Unique and Excellent. Ingenieurausbildung im 21. Jahrhundert. Leuchtturm-Schriftenreihe Ingenieurpädagogik, Band 44, 176-181, S. Alsbach/Bergstraße (Details)

Edited book (editorship)

2010 Nairz-Wirth, Erna, Hrsg. 2010. Aus der Bildungsgeschichte lernen. Wien: Löcker. (Details)
2002 Nairz-Wirth, Erna, Michalitsch, Gabriele (Hrsg.). 2002. Frauen - Außer Konkurrenz?. Peter Lang, Frankfurt am Main et al. (Details)
2000 Nairz-Wirth, Erna, Michalitsch, Gabriele (Hrsg.). 2000. FrauenArbeitsLos. Schriftenreihe Frauen, Forschung und Wirtschaft, Band 10, Peter Lang, Frankfurt am Main u.a. (Details)

Contribution to conference proceedings

2018 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus . 2018. Hochschulen relational betrachten. In Durchlässigkeit in der Hochschulbildung. Beiträge zur 5. AQ Austria Jahrestagung 2017, Hrsg. AQ Austria, 79-94. Wien: Facultas. open access (Details)
2005 Nairz-Wirth, Erna. 2005. Gender, Class and Equality in Education in Austria: An empirical analysis. Inclusions and exclusions in the new Europe, p. 137-145 (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2019 Nairz-Wirth, Erna, Lessky, Franziska. 2019. Self-Regulated Learning - Disengagement and Dropping-Out. Symposium "Contributing to Better Learning Opportunities and a Better School Environment: Research into students’ school alienation and disengagement" at European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Deutschland, 02.09.-06.09. (Details)
2018 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2018. A habitus typology on early school leaving. Reducing Early School Leaving in the EU: A Comparative Qualitative and Quantitative Research, Antwerpen, Belgien, 22.01.-24.01. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, OShea, Sarah, Reay, Diane, Carrasco, Silvia. 2018. Capability and Habitus: Critical perspectives on widening participation, social mobility and student persistence within global higher education settings. Symposium at the European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie. 2018. Qualitative Relational Analysis of Early School Leaving. European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. (Details)
2017 Nairz-Wirth, Erna. 2017. A relational perspective on early school leaving. Reducing Early School Leaving (ESL) in Europe, Budapest, Ungarn, 28.11.-28.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Dropout of Non-traditional students - a matter of failed transition? Transitions, career learning and career management skills, Stockholm, Schweden, 19.10.-20.10. (Details)
  Gitschthaler, Marie, Nairz-Wirth, Erna. 2017. Education poverty and Exclusion: The effects of low qualification on the labour market transition and social participation of young people. European Conference on Educational Research (ECER), Kopenhagen, Dänemark, 25.08.-25.08. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. 5. Jahrestagung 2017. AQ Austria, Wien, Österreich, 27.09.2017. Invited Talk (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Importance of institutional frameworks to ensure quality and equity. Empowering schools: evidence-informed policies for quality education, Brüssel, Belgien, 23.11.-23.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Inclusive Systems in Education. Launch of report on inclusive education systems published by the European Union, Dublin, Irland, 21.09. Invited Talk (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Drop-In statt Drop-Out: Was muss/kann/soll verbessert werden?" Tagung AK Linz, Linz, Österreich, 06.10.2016. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2016. Studienabbruch relational betrachtet: Habitus, Feld und Kapital. Studieren um jeden Preis? Perspektiven beruflicher und akademischer Bildung, Wien, Österreich, 29.04.-30.04. Invited Talk (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2016. Von der Vielfalt der Drop-Outs zur Vielfalt gegensteuernder Maßnahmen. VPA-Tagung, Klagenfurt, Bildungshaus Schloss Krastowitz, Österreich, 09.09.2016. Invited Talk (Details)
2015 Nairz-Wirth, Erna. 2015. Dropping out of university. Obstacles to overcome for non-traditional students. EAIR - The European Higher Education Society, Krems, Österreich, 30.8.-02.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Spiegl, Judith. 2015. Transition into a new culture? Nontraditional students at risk. ECER, Budapest, Ungarn, 08.09.-11.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2015. Impulsvortrag und Podiumsdiskussion im Rahmen der Veranstaltung. "An den Wurzeln gepackt: (Un)gleiche Bildungschancen & gesellschaftliche Teilhabe", Wien, Österreich, 08.06.. Vortrag auf Einladung (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2015. Keynote: Early school leaving: Causes, consequences and educational challenges". Presidency of the European Council Symposium: Staying on track - Tackling early school leaving and promoting success in school, Luxembourg, Luxemburg, 09.07.-10.07.. Invited Talk (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2015. Speaker at Plenary Discussion: A Chance for Undiscovered Talents. Europäisches Forum Alpbach - Hochschulgespräche, Alpbach, Österreich, 26.07.. Invited Talk (Details)
2014 Nairz-Wirth, Erna. 2014. Dropping out of non-traditional university students. A qualitative study of habitus-field constallations in Higher Education. Symposium: Non-Traditional Students Meeting Higher Education. Academic Integration and Drop Out.. European Conference on Educational Research (ECER), Porto, Portugal, 02.09.-05.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Quo vadis Bildung? Längsschnittstudie zum Habitus von Early School Leavers (SchulabbrecherInnen)2014. Quo vadis Bildung? Schulabbruch was tun? Studienpräsentation der Arbeiterkammer Wien, Wien, Österreich, 16. 06.2014. (Details)
  Gitschthaler, Marie, Nairz-Wirth, Erna. 2014. Tackling Early School Leaving in Austria. Symposium: Education Policies Concerning Early School Leaving in European Countries: A Considerable Degree of Convergence (Part 2). European Conference on Educational Research (ECER), Porto, Portugal, 02.09.-05.09.. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Die Professionalisierung von Lehrerinnen mit dem Schwerpunkt auf Prä- und Intervention von Early School Leaving. Eine qualitative Typologie der Habitus-Feld-Konstellationen. Macht und Bildung, Praktiken und Diskurse der Bildungs(un)gerechtigkeit.Institut für Wissenschaft und Kunst - IWK, Wien, Österreich, 23.05.-24.05.. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Best Practices in School Improvement. The Beginning of a New School Culture. Experts Conference on Early School Leaving, European Commission, Brussels, Belgien, 05.12.-05.12. Invited Talk (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Drop-out im Bildungswesen: Ursache - Folgen - Bewältigungsstrategien. Einblicke in die Ergebnisse einer qualitativen Längsschnittstudie. Kooperationsveranstaltung des BMBF und OeaD - Nationalagentur Lebenslanges Lernen, Wien, Österreich, 04.12.-04.12. Vortrag auf Einladung (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Keynote: Dropout im Bildungswesen. Qualitätsnetzwerk-Konferenz für die Berufsbildung in Österreich, Wien, Österreich, 01.12.-01.12.. Vortrag auf Einladung (Details)
2013 Nairz-Wirth, Erna. 2013. School Dropouts: Diversity and Stigma. AERA Annual Meeting, San Francisco, Vereinigte Staaten/USA, 27.04.-01.05. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2013. Strategien gegen Dropout. Tagung:, Wien, Österreich, 26.09-26.09. (Details)
2012 Nairz-Wirth, Erna. 2012. Early School Leaving: Stigma und Diversität. Fachtagung Bildungs- und Berufsberatung, Strobl, Österreich, 26.04.-27.04. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2012. Early school leavers and their different habitus types as relevant for teachers' dropout prevention and intervention. SIG11 Conference - Research in Teaching and Teacher Education, Bergen, Norwegen, 13.06.-15.06.. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2012. Early School Leavers: different habitus types, and prevention and intervention measures. ECER, Cádiz, Spanien, 18.09.-21.09.. (Details)
2011 Nairz-Wirth, Erna. 2011. Early School Leaving. Eine empirische Studie über die Bewältigungsstrategien von Jugendlichen nach einem Schulabbruch - Eine Habitustypologie. Forschung Hautnah, Wien, Österreich, 15.12.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Typenbildung und Habitushermeneutik. Ein Beispiel aus der empirischen Forschungspraxis am Beispiel des bildungssoziologischen Phänomens Early School Leaving. ForschungOnDemand. Bildungswissenschaft zwischen Autonomie und Auftrag, Graz, Österreich, 28.09.11-30.09.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Bildungsforschung (in) der Migrationsgesellschaft. Tagung Bildung und Migration der Karl-Franzens-Universität, Graz, Österreich, 05.05. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Frischer Wind ins Klassenzimmer! Wie Reformprojekte in Europa gelingen. Wessen Bildung? Wessen Reform?. Internationales Alfred-Dallinger-Symposium, Wien, Österreich, 04.04.-05.04.. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Habitus von Early School Leavers. Neue sozialwissenschaftliche Impulse für Schulforschung, Schulentwicklung und Lehrer/innenbildung. Internationale Tagung. Wien, Österreich, 17.03.-18.03.. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Schulabbruch - Ursachen und Bewältigungsstrategien. 5. Wipäd Kongress an der WU Wien, Wien, Österreich, 01.04.11. (Details)
2010 Nairz-Wirth, Erna. 2010. Professionalisierung nach Bourdieu. Buchbeitragspräsentation. Internationale EPIK-Werkstatt, Wien, Österreich, 22.11. -23.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2010. Quo Vadis Bildung. Eine Studie zum Habitus von Early School Leavers. Schulabbruch - Was nun (tun), Wien, Österreich, 08.06.2010. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2010. Quo Vadis Bildung. Zum Habitus von Early School Leavers.. „Kompetenzfeststellung und Perspektivenentwicklung“ Methoden und Erfahrungen, Wien, Österreich, 07.07.2010. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2010. Zur Illusion der Chancengleichheit am Beispiel des Phänomens Dropout. Österreichische Konferenz für Berufsbildungsforschung, Steyr, Österreich, 08.07-09.07. (Details)
2009 Nairz-Wirth, Erna. 2009. The university space of Austria. Uncovering the structures. 6th Conference on Gender Equality in Higher Education, Stockholm, Schweden, 05.08-09.09. (Details)
2008 Nairz-Wirth, Erna. 2008. Women in Teacher Training. ECER (EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION), Göteborg, Schweden, 10.09.-12.09.. (Details)
2007 Nairz-Wirth, Erna. 2007. The Segregation of the "Field of Subjects". Vortrag im Rahmen der Konferenz ECER: Contested Qualities of Educational Research, Ghent, Belgien, 19.09.-21.09. (Details)
2005 Nairz-Wirth, Erna. 2005. Das österreichische Bildungswesen: Reproduktionsort männlicher Herrschaftsstrukturen? Eine empirische Analyse. Vortragsreihe der Gruppe Phänomenologie zum Thema Pierre Bourdieu- Die männliche Herrschaft, Otterthal, Österreich, 10.09.-11.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2005. Gender, Class and Equality in Education in Austria: An empirical analysis. Inclusions and Exclusions in the New Europe, Tatranská Lomnica, Slowakei, 02.07.-07.07. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna: Das österreichische Bildungswesen: Reproduktionsort männlicher Herrschaftsstrukturen? Eine empirische Analyse im Rahmen des Workshops der Gruppe Phänomenologie. 2005. "Pierre Bourdieu: Die männliche Herrschaft". Otterthal 10. bis 11. September (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2005. Gender, Class and Equality in Education in Austria: An empirical analysis. Vortrag im Rahmen der internationalen Konferenz "Inclusions and exclusions in the new Europe", 2. - 7. Juli (Details)
2004 Nairz-Wirth Erna. 2004. Has the expansion of education reduced social inequality?. Vortrag im Rahmen der Konferenz "Social Developoment, Social Inequalities & Social Justice ". Ort der Veranstaltung: Toronto. Dauer der Konferenz: 3. - 5. Juni (Details)
2003 Nairz-Wirth Erna. 2003. Kulturelles Kapital als Determinante bei der Entscheidung für den Lehrberuf. Vortrag im Rahmen der Konferenz "Professionalisierung in pädagogischen Berufen" ( 3. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen) vom 6.11. bis 8.11. (Details)
  Nairz-Wirth Erna. 2003. Kulturelles Kapital und Bildungshandeln. Vortrag im Rahmen der Konferenz "Das Verbindende der Kulturen" - Sektion: Interkulturelle Bildung vom 7. - 9. November (Details)
2000 Pfeiffle, Horst, Nairz-Wirth, Erna. 2000. Physikalische und mathematische Kenntnisse von naturwissenschaftlich orientierten Studienanfängerinnen und Studienanfängern. 29. IGIP-Symposium (Internationale Gesellschaft für Ingenieurpädagogik) (Details)

Research report, expert opinion

2018 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Lessky, Franziska, Feldmann, Klaus. 2018. „Lernbüro nach Rasfeld“ Evaluierung eines Schulversuchs. Endbericht einer vergleichenden Fallstudie im Auftrag des Bundesministeriums für Bildung, Wissenschaft und Forschung, zusätzlich unterstützt vom Verband der Technologinnen und Technologen. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
2017 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Lessky, Franziska, Feldmann, Klaus. 2017. Evaluationsstudie zum Schulversuch Lernbüro nach Rasfeld. Schüler/innen zentrierte Lehr- und Lernformen: Auswirkungen auf selbstgesteuertes Lernen, Selbstwirksamkeit, Bildungs- und Berufserwartungen und Schulabbruch unter Berücksichtigung des geschlechterspezifischen und sozioökonomischen Einflusses. 2. Zwischenbericht. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie, Lessky, Franziska. 2016. Evaluationsstudie zum Schulversuch Lernbüro nach Rasfeld. Schüler/innen zentrierte Lehr- und Lernformen: Auswirkungen auf selbstgesteuertes Lernen, Selbstwirksamkeit, Bildungs- und Berufserwartungen und Schulabbruch unter Berücksichtigung des geschlechterspezifischen und sozioökonomischen Einflusses. 1. Zwischenbericht. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
2014 Nairz-Wirth, Erna, Meschnig, Alexander, Gitschthaler, Marie. 2014. Quo vadis Bildung? Eine qualitative Studie zum Habitus von Early School Leavers. Wien:Arbeiterkammer Wien. open access (Details)
2013 Gitschthaler, Marie, Müller Kmet, Bernadette, Nairz-Wirth, Erna. 2013. RESL.eu - Reducing Early School Leaving in the EU. Work Package 2, Part I. Intermediate Report I - Austria. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Brkic, Elmedina. 2013. RESL.eu - Reducing Early School Leaving in the EU. Work Package 2, Part II, Phase I. Intermediate Report II - Austria. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
2012 Nairz-Wirth, Erna. 2012. Gutachten zum Habilitationsverfahren von Ass.-Prof.Dr. Christian Kraler für das Fach "Bildungswissenschaften unter besonderer Berücksichtigung der Schulpädagogik". Innsbruck: Leopold-Franzens-Universität. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2012. Gutachterin der Habilitationsschrift "Professionsspezifische Entwicklungsaufgaben in der universitären Lehrerbildung" (Christian Kraler). Innsbruck: Universität Innsbruck. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2012. Tagungsteilnahme: Jurymitglied "Forschungsförderungspreis Berufsbildungsforschung 2012"). Steyr: Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur. (Details)
2011 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie, Wendebourg, Elisabeth. 2011. Herausforderungen von ethnisch-segregierten Schulstandorten in Ballungsräumen - Das Modell Vancouver. Auf der Suche nach einem Good-Practice-Modell für Wien. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie, Meschnig, Alexander, Elisabeth, Wendebourg, Mörtelmayr, Lukas. 2011. Sozialräumliche und schulische Segregationstendenzen im Ballungsraum Wien: Lessons to be learned am Beispiel Berlins. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Wendebourg, Elisabeth. 2011. Professionalisierung von Lehrerinnen und Lehrern im Bereich der Prävention und Intervention von Schul- und Ausbildungsabbruch. Entwicklung einer auf der Theorie von Bourdieu und internationalen geprüften Modellen beruhenden Konzeption. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien (Zwischenbericht). (Details)
2001 Nairz-Wirth, Erna. 2001. Einstellungen von Lehrerinnen und Lehrern zu ihrem Beruf. Eine qualitative Interviewstudie. Teil 2. Forschungsbericht, Wien (Details)
2000 Nairz-Wirth, Erna. 2000. Einstellungen von Lehrerinnen und Lehrern zu ihrem Beruf. Eine qualitative Interviewstudie. Teil 1. Forschungsbericht, Wien (Details)
1999 Eckert, Daniel, Nairz, Erna. 1999. Die Stellung des österreichischen Bildungssystems im internationalen Vergleich der OECD-Bildungsindikatoren. Final report Project Nr. 6018 Jubiläumsfonds der Österreichischen Nationalbank, July 1999 (Details)

Book or article review

2015 Nairz-Wirth, Erna. 2015. Book Reviews. Besprechung von Winning without Fighting, von Claudette Portelli, Matteo Papantuono, Padraic Gibson. International Journal of Emotional Education 7 (1), 87-89. (Details)

Case study

2016 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2016. Schulen als Kulturträger. Lessons to be learned. Band III. https://www.wu.ac.at/fileadmin/wu/d/i/bildungswissenschaft/Forschung/Publikationen/Nairz-Wirth_Feldmann_Schulen_Als_Kulturtraeger_Endbericht.pdf. (Details)
2014 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2014. (case study authors): Learning from Second Chance Education: Making Use of Good Practice to Prevent Early School Leaving. Brussels: European Commission. http://bookshop.europa.eu/en/preventing-early-school-leaving-in-europe-pbNC0313487/. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2014. (Co-Authors):Policies on Early School Leaving in nine European countries: a comparative analysis. Belgium: University of Antwerp. https://www.uantwerpen.be/en/projects/resl-eu/publications/resl-eu-publications/. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Feldmann, Klaus. 2014. Quo Vadis Bildung? Eine qualitative Längsschnittstudie zum Habitus von Early School Leavers. Endbericht. Wien: Abteilung für Bildungswissenschaft.. http://www.wu.ac.at/bildungswissenschaft/aktuelles/abgforschungsprojekte/qv. (Details)
2013 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2013. Die Professionalisierung von LehrerInnen mit dem Schwerpunkt auf Prä- und Intervention von Early School Leaving. Eine qualitative Untersuchung der Habitus-Feld-Konstellationen. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
  Gitschthaler, Marie, Nairz-Wirth, Erna, Brkic, Elmedina. 2013. RESL.eu- Reducing Early School Leaving in the EU: Work Package 2, Part II, Phase II. Country Report - Austria.. Brussels: European Commission. (Details)
2012 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2012. Handlungsempfehlungen für Lehrende, Schulleitung und Eltern zur erfolgreichen Prävention von Schulabsentismus und Schulabbruch. Aufbruch zu einer neuen Schulkultur. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. open access (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Wendebourg, Elisabeth. 2012. Professionalisierung von Lehrerinnen und Lehrern im Bereich der Prävention und Intervention von Schul- und Ausbildungsabbruch. Entwicklung einer auf der Theorie von P. Bourdieu und internationalen geprüften Modellen beruhenden Konzeption.. Wien: Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Feldmann, Klaus. 2012. Quo Vadis Bildung? Um das dritte Erhebungsjahr erweiterter Bericht der Längsschnittstudie Quo vadis Bildung?. Wien: Magistratsabteilung 23 – Wirtschaft, Arbeit und Statistik (unveröffentlicht). (Details)

eJournal article

2006 Nairz-Wirth, Erna, Eckert, Daniel. 2006. Eine Klassifizierung europäischer Bildungssysteme anhand von OECD-Bildungsindikatoren. (Classificaton of European Education Systems Using OECD Indicators). Zeitschrift für Hochschuldidaktik 1 (4): http://www.zfhd.at/index.phb?document_id=1000001. (Details)
2005 Nairz-Wirth, Erna. 2005. The relevance of Bourdieu's theory of cultural capital for the area of education. Migration und Schullaufbahn in Österreich. Austrian Studies in Social Anthropology 1, p. 92 (Details)

Media report

2019 Lessky, Franziska, Nairz-Wirth, Erna. 2019. Vernetzungstreffen international renommierter Hochschulforschender im Rahmen des WU Research Group Meetings an der Abteilung für Bildungswissenschaft. wu-memo, 27.09.2019. (Details)
2014 Nairz-Wirth, Erna. 2014. Auf der Suche nach der verlorenen Generation. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Bei Schulabsenzen müssen die Alarmglocken läuten. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2014. Schulschwänzen ist mit großem Stress verbunden. (Details)
2010 Nairz-Wirth, Erna. 2010. Radiokolleg - "Der Theoretiker der Praxis"; Zum 80. Geburtstag von Pierre Bourdieu. Gestaltung: Günter Kaindlstorfer Ö1, 26. -29.07.2010. (Details)

Magazine/newspaper article

2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Schulabbruch revisited. OEAD' News. Jahrgang 24 (2/99), 01.03. (Details)
2009 Nairz-Wirth, Erna. 2009. Studienwahlpräferenzen. EPIK-Newsletter 02/2009, 28.02. (Details)

Unpublished lecture

2018 Nairz-Wirth, Erna. 2018. Welche Bildung braucht die Demokratie? . Welche Bildung braucht die Demokratie? 100 Jahre Republik Österreich, Bildungszentrum der AK Wien, 16.11.18 (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2018. Kapital und Orientierung. 10. Wiener Berufsorientierungsmesse, Bildungszentrum der AK Wien, 12.04.18 (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2018. Can different forms of teacher-professionalism in schools be reconstruct? If so, do different forms of professionalism correspond with specific characteristics of educational field(s)? Bourdieu and Research in Organization and Management Seminar, Kopenhagen, Aalborg University, 15.01. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Übergänge im Bildungssystem. Internationales Alfred Dallinger Symposium, Schule ist keine Insel - Bildungseinrichtungen im sozialen und regionalen Umfeld, AK Bildungszentrum Wien, 17.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2016. Visionen nachhaltiger Bildung. Enquete Bildung und Arbeitswelt, Symbiose statt Todesspirale, Wien, 09.11. (Details)
2015 Nairz-Wirth, Erna. 2015. Vortrag im Rahmen der Veranstaltung "Übergänge erfolgreich gestalten". AKNÖ; Übergänge erfolgreich gestalten. Möglichkeiten zur Verhinderung von Bildungsabbruch, St. Pölten, 11.03. (Details)
2013 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Feldmann, Klaus. 2013. Quo vadis Bildung? Ergebnisse des dritten Erhebungsjahres der qualitativen Längsschnittstudie zum Habitus von Early School Leavers. Tagung: Früher Schulabgang: Ursachen, Folgewirkungen und Präventionsstrategien, MA 23 - Wirtschaft, Arbeit und Statistik, Dezernat Wirtschaft und Arbeit, 08.04. (Details)
2012 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2012. Reduzierung von Schulabsentismus und Schulabbruch. Fachvortrag und Workshopmoderation im Rahmen einer Kooperationsveranstaltung der Abteilung für Bildungswissenschaft und dem BMUKK. Tagung des BMUKK und Qualitätsmanager/innen der technischen, gewerblichen und kunstgewerblichen Lehranstalten, Salzburg, 30.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2012. Habitus und Kapital im Feld des Bildungswesens. Fachvortrag und Workshopmoderation im Rahmen der Methodentage 2012 der Pädagogischen Hochschule Oberösterreich, Pädagogische Hochschule OÖ, Linz, 08.05. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2012. Early School Leaving. Ursachen, Folgen, Prävention. Klausur des Bundesministeriums für Unterricht, Kunst und Kultur, Referat Schulpartnerschaft, Altlengbach, 12.04. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2012. Quo vadis Bildung? Ergebnisse des zweiten Erhebungsjahres der qualitativen Längsschnittstudie zum Habitus von Early School Leavers. Tagung: Früher Schulabgang: Ursachen, Folgewirkungen und Präventionsstrategien, Kammer für Arbeiter und Angestellte, Wien, 14.03. (Details)
2011 Nairz-Wirth, Erna. 2011. Drop-Outs in der Schule. Qualitative und quantitative Analysen. 2. Enquete. Zukunft trotz(t) Herkunft., Arbeiterkammer Wien, 31.05. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2011. Konstruktion und Verifizierung einer Typologie ausgrenzungsgefährdeter Jugendlicher. Workshop der Koordinationsstelle Jugend – Bildung – Beschäftigung, Schwerpunkt Optimierung des Übergangsmanagements, Wien, 21.03. (Details)
2010 Nairz-Wirth, Erna. 2010. Quo Vadis Bildung. Zum Habitus von Early School Leavers. Key note speaker.. Kompetenzfeststellung und Perspektivenentwicklung, Wien, 07.07. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2010. Studienwahl - soziale Herkunft und Geschlecht. Schule der Zukunft, Arbeiterkammer Wien, 17.03. (Details)
2008 Nairz-Wirth, Erna. 2008. Lehramtsstudien im universitären Feld. EPIK, Mattsee, 29.11. (Details)

Miscellaneous

2018 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2018. Hochschulen relational betrachtet. (Details)
2017 Nairz-Wirth, Erna. 2017. Vertrauen. Kirchlich Pädagogische Hochschule Wien/Krems. (Details)
2015 Nairz-Wirth, Erna. 2015. Understanding and preventing early school leaving. European Commission/School Education Gateway. (Details)

Projects

2016
Learning Hubs: Build Self-Directed Learners in Innovative Learning Environments (2016-2018) (Details)
Developing lifelong learners through Individualized Learning (2016-2017) (Details)
2013
RESL.eu - Reducing Early School Leaving in Europe (2013-2018) (Details)
2012
Learning from Second Chance Education: Making Use of Good Practices in Second Chance Education to Prevent Early School Leaving (2012-2013) (Details)
Professionalisation for dropout prevention and intervention. A qualitative study of habitus-field constellations in the education system (2012-2015) (Details)
2011
Catalogue of Measures for teachers, school principals, and parents to prevent or more effectively deal with school absenteeism and early school leaving. The beginning of a new school culture (2011-2011) (Details)
Based on P. Bourdieu's theory and international programmes, the professionalisation of teachers is conceptualised in terms of school and training dropout prevention and intervention (2011-2012) (Details)
Schools as cultural centres (2011-2013) (Details)
2010
The challenges of ethnically segregated schools located in densely populated urban areas - the Vancouver Model. Searching for a good-practice model for Vienna (2010-2011) (Details)
Quo vadis education? A qualitative longitudinal study in early school leaving (2010-2014) (Details)
Socio-Spatial and Scholastic Segregation Trends in the Vienna Metropolitan Area. Lessons to be learned from Berlin. (2010-2011) (Details)
2009
Quo vadis education? A qualitative study of early school leavers’ habitus (2009-2010) (Details)
Lessons to learn of the history of education (2009-2010) (Details)
2008
The silent pedagogics. Studies on the scientific paradigms of Pierre Bourdieu. (2008-2009) (Details)
2002
Social reproduction and gender in the Austria education system (2002-2005) (Details)
2000
Silent Pedagogics. Studies to the scientific paradigms of Pierre Bourdieu (2000-2006) (Details)
1999
Evaluation of the vocational training of a large Austrian job market consultant (1999-2000) (Details)
1998
Research to the 'Psychoanalytical education' as an additional unit to the general teachers education at the University of Vienna (1998-1998) (Details)
Gender studies (1998-2002) (Details)
1997
The Austrian educational system. An international comparison based on the OECD education indicators (1997-1999) (Details)