fallback portrait photo

Klaus Feldmann

Prof. Dr.phil. Klaus Feldmann
Email:
Contact information and photo taken from and editable at WU Directory.

Affiliation

CV

No curriculum entries found.

Researcher Identifier

    No researcher identifier found.

Awards and Honors

No awards found.

Classifications

Expertise

  • FB Erziehungswissenschaften
  • Institut für Psychologie und Soziologie
  • University Hannover

Activities

No activities found.

Publications

Journal article

2017 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Spiegl, Judith. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. European Educational Research Journal 16 (1), 12-29. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2016. Teachers' views on the impact of teacher-student relationships on school dropout: a Bourdieusian analysis of misrecognition. Pedagogy, Culture & Society 25 (1), 121-136. (Details)
2015 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2015. Teacher Professionalism: The Double Field of Tradition and New Professionalism. Challenging Organisations and Society reflective hybrids® (COS) 4 (2): 796-812. (Details)
2013 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Wurzer, Marcus. 2013. Zur Positionierung von Lehramtsstudien im universitären Feld. Journal für LehrerInnenbildung 12 (1), 16-24. (Details)

Chapter in edited volume

2013 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Wendebourg, Elisabeth. 2013. Schulabbruch und schulische Anerkennung. In: Kultur der Anerkennung. Würde - Gerechtigkeit - Partizipation. Schulkultur, Schulentwicklung und Religion, Hrsg. Jäggle, Martin/Krobath, Thomas/Stockinger, Helena/Schelander, Robert, 161-173. Hohengehren: Schneider Verlag Hohengehren GmbH. (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2018 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie. 2018. Qualitative Relational Analysis of Early School Leaving. European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. (Details)
2015 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Spiegl, Judith. 2015. Transition into a new culture? Nontraditional students at risk. ECER, Budapest, Ungarn, 08.09.-11.09. (Details)

Research report, expert opinion

2018 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Lessky, Franziska, Feldmann, Klaus. 2018. „Lernbüro nach Rasfeld“ Evaluierung eines Schulversuchs. Endbericht einer vergleichenden Fallstudie im Auftrag des Bundesministeriums für Bildung, Wissenschaft und Forschung, zusätzlich unterstützt vom Verband der Technologinnen und Technologen. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
2017 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Lessky, Franziska, Feldmann, Klaus. 2017. Evaluationsstudie zum Schulversuch Lernbüro nach Rasfeld. Schüler/innen zentrierte Lehr- und Lernformen: Auswirkungen auf selbstgesteuertes Lernen, Selbstwirksamkeit, Bildungs- und Berufserwartungen und Schulabbruch unter Berücksichtigung des geschlechterspezifischen und sozioökonomischen Einflusses. 2. Zwischenbericht. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie, Lessky, Franziska. 2016. Evaluationsstudie zum Schulversuch Lernbüro nach Rasfeld. Schüler/innen zentrierte Lehr- und Lernformen: Auswirkungen auf selbstgesteuertes Lernen, Selbstwirksamkeit, Bildungs- und Berufserwartungen und Schulabbruch unter Berücksichtigung des geschlechterspezifischen und sozioökonomischen Einflusses. 1. Zwischenbericht. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
2011 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie, Wendebourg, Elisabeth. 2011. Herausforderungen von ethnisch-segregierten Schulstandorten in Ballungsräumen - Das Modell Vancouver. Auf der Suche nach einem Good-Practice-Modell für Wien. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie, Meschnig, Alexander, Elisabeth, Wendebourg, Mörtelmayr, Lukas. 2011. Sozialräumliche und schulische Segregationstendenzen im Ballungsraum Wien: Lessons to be learned am Beispiel Berlins. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Wendebourg, Elisabeth. 2011. Professionalisierung von Lehrerinnen und Lehrern im Bereich der Prävention und Intervention von Schul- und Ausbildungsabbruch. Entwicklung einer auf der Theorie von Bourdieu und internationalen geprüften Modellen beruhenden Konzeption. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien (Zwischenbericht). (Details)

Case study

2014 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Feldmann, Klaus. 2014. Quo Vadis Bildung? Eine qualitative Längsschnittstudie zum Habitus von Early School Leavers. Endbericht. Wien: Abteilung für Bildungswissenschaft.. http://www.wu.ac.at/bildungswissenschaft/aktuelles/abgforschungsprojekte/qv. (Details)
2013 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2013. Die Professionalisierung von LehrerInnen mit dem Schwerpunkt auf Prä- und Intervention von Early School Leaving. Eine qualitative Untersuchung der Habitus-Feld-Konstellationen. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)
2012 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2012. Handlungsempfehlungen für Lehrende, Schulleitung und Eltern zur erfolgreichen Prävention von Schulabsentismus und Schulabbruch. Aufbruch zu einer neuen Schulkultur. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. open access (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Wendebourg, Elisabeth. 2012. Professionalisierung von Lehrerinnen und Lehrern im Bereich der Prävention und Intervention von Schul- und Ausbildungsabbruch. Entwicklung einer auf der Theorie von P. Bourdieu und internationalen geprüften Modellen beruhenden Konzeption.. Wien: Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Feldmann, Klaus. 2012. Quo Vadis Bildung? Um das dritte Erhebungsjahr erweiterter Bericht der Längsschnittstudie Quo vadis Bildung?. Wien: Magistratsabteilung 23 – Wirtschaft, Arbeit und Statistik (unveröffentlicht). (Details)

Unpublished lecture

2013 Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie, Feldmann, Klaus. 2013. Quo vadis Bildung? Ergebnisse des dritten Erhebungsjahres der qualitativen Längsschnittstudie zum Habitus von Early School Leavers. Tagung: Früher Schulabgang: Ursachen, Folgewirkungen und Präventionsstrategien, MA 23 - Wirtschaft, Arbeit und Statistik, Dezernat Wirtschaft und Arbeit, 08.04. (Details)

Projects

2016
Learning Hubs: Build Self-Directed Learners in Innovative Learning Environments (2016-2018) (Details)
2013
RESL.eu - Reducing Early School Leaving in Europe (2013-2018) (Details)
2012
Learning from Second Chance Education: Making Use of Good Practices in Second Chance Education to Prevent Early School Leaving (2012-2013) (Details)
Professionalisation for dropout prevention and intervention. A qualitative study of habitus-field constellations in the education system (2012-2015) (Details)
2011
Catalogue of Measures for teachers, school principals, and parents to prevent or more effectively deal with school absenteeism and early school leaving. The beginning of a new school culture (2011-2011) (Details)
Based on P. Bourdieu's theory and international programmes, the professionalisation of teachers is conceptualised in terms of school and training dropout prevention and intervention (2011-2012) (Details)
Schools as cultural centres (2011-2013) (Details)
2010
The challenges of ethnically segregated schools located in densely populated urban areas - the Vancouver Model. Searching for a good-practice model for Vienna (2010-2011) (Details)
Quo vadis education? A qualitative longitudinal study in early school leaving (2010-2014) (Details)
Socio-Spatial and Scholastic Segregation Trends in the Vienna Metropolitan Area. Lessons to be learned from Berlin. (2010-2011) (Details)