Classification: 6624: Language instruction research
Publications
Journal article
2021 |
Kölbl, Elisabeth, Perez Canizares, Pilar, Schnitzer, Johannes. 2021. Avances tecnológicos en las herramientas lexicográficas y sus repercusiones en la enseñanza del Español de los Negocios. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas. 15 (31), 161-178.
![]() |
(Details) | |
Perez Canizares, Pilar, Martínez, inmaculada, Schnitzer, Johannes. 2021. Estudiantes de ELE en el ámbito universitario de la Economía: análisis de estilos de aprendizaje e implicaciones didácticas. Revista Española de Lingüística Aplicada. 34 (2), 611-641.
![]() |
(Details) | ||
Millan Fernandez, Maria Dolores, Nieves Iglesias, Gloria. 2021. La corrección de la expresión e interacción orales a través de la transcripción de grabaciones audiovisuales en la clase de Español de los negocios. revista redELE. (33)
![]() |
(Details) | ||
Stegu, Martin. 2021. Queere Linguistik: Potenzial, Probleme, Grenzen. Muttersprache. 131 (2), 159-171. | (Details) | ||
Perez Canizares, Pilar. 2021. “Corporate Sustainability” or “Corporate Social Responsibility”? A Comparative Study of Spanish and Latin American Companies’ Websites. Business and Professional Communication Quarterly. 84(4) 361-385.
![]() |
(Details) | ||
2018 |
Rankin, Thomas Shaw (Tom), Stegu, Martin. 2018. Language for life: educational, professional and social contexts. Language Awareness. 27 (1-2), 1-3.
![]() |
(Details) | |
Stegu, Martin, Preston, Dennis R., Finkbeiner, Claudia, Wilton, Antje. 2018. Panel discussion: language awareness vs. folk linguistics vs. applied linguistics. Language Awareness. 27 (1-2), 186-196.
![]() |
(Details) | ||
Schmidt-Unterberger, Barbara. 2018. The English-medium paradigm: a conceptualisation of English-medium teaching in higher education. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 21 (5), 527-539.
![]() |
(Details) | ||
2017 |
Komori-Glatz, Miya. 2017. (B)ELF in multicultural student teamwork. Journal of English as a Lingua Franca 6 (1), 83-109.
![]() |
(Details) | |
Trinder, Ruth. 2017. Informal and deliberate learning with new technologies. ELT Journal (English Language Teaching Journal), 71 (4), 401-412. | (Details) | ||
2015 | Sing, Christine Simone. 2015. 'My own summary is definitely less scientific but more easy to grasp': ESP writing and disciplinary identity. FLuL – Fremdsprachen Lehren und Lernen 44 (1): S. 82-96. | (Details) | |
2014 | Sing, Christine Simone, Peters, Elisabeth, Stegu, Martin. 2014. Fachsprachenunterricht heute: Bedarf - (Fach-) Wissen - Kontext (= Editors' Preface). Fachsprache - International Journal of LSP 36 (1-2): 2-10. | (Details) | |
2008 | Stegu, Martin, Wochele, Holger. 2008. Le français langue internationale : normes et implications didactiques. Synergies Europe 03 113-126. | (Details) | |
2007 | Loos, Harald. 2007. Untersuchungsmethoden zur Aneignung neuer Lexik im Sprachunterricht (am Beispiel von Lernern mit slawischer und nichtslawischer L1 im Russischunterricht an der Wirtschaftsuniversität Wien). Wiener slawistischer Almanach SB (66): 179-192. | (Details) | |
Heinz, Christof. 2007. Vermitteln von Wissen - Vermitteln von Strategien: Slawischer Drittspracherwerb und seien praktische Umsetzung. Wiener slawistischer Almanach SB (66): 105-119. | (Details) |
Chapter in edited volume
2022 | Smit, Ute, Komori-Glatz, Miya. 2022. English-medium education in Austria: General trends and individual initiatives in institutional policy. In: EMI in Practice in Higher Education: International Perspectives, Hrsg. McKinley, Jim; Galloway, Nicola, 99-110. London: Bloomsbury Academic. | (Details) | |
2020 | Perez Canizares, Pilar, Schnitzer, Johannes. 2020. Corporate Social Responsibility kommunizieren Intertextuelle Beziehungen in den Nachhaltigkeitsberichten des spanischen Unternehmens Gas Natural Fenosa. In: Romanistik und Wirtschaft, Hrsg. Becker, Lidia; Kuhn, Julia; Ossenkop, Christina; Polzin-Haumann, Claudia; Prifti, Elton, 71-90. Tübingen: Narr. | (Details) | |
2017 | Sing, Christine Simone. 2017. English as a lingua franca in International Business Contexts. Pedagogical Implications for the Teaching of English for Specific Business Purposes. In: Handbook of Business Communication Linguistic Approaches, Hrsg. Rainer, Franz; Mautner, Gerlinde, 319-355. Berlin: De Gruyter Mouton. | (Details) | |
Wochele, Holger. 2017. Hotelnamen als Werbeträger: Gegenwärtige Tendenzen in der Romania und im deutschsprachigen Raum. In: Werbesprache pluridisziplinär – Aktuelle Ten¬den¬zen in der romanistischen Werbesprachenforschung, Hrsg. Hennemann, Anja / Lobin, Antje / Plötner, Kathleen / Schlaak, Claudia , 183-192. Berlin: Frank & Timme. | (Details) | ||
Trinder, Ruth. 2017. New media in teaching and learning business languages. In: Handbook of Language and Business, Hrsg. Mautner G. and Rainer F. 381-403. Berlin: DeGruyter Mouton. | (Details) | ||
Stegu, Martin. 2017. Teaching and learning foreign business languages . In: Multilingualism in business: Language needs. In: Business Communication: Linguistic Approaches. A Handbook, Hrsg. Gerlinde Mautner / Franz Rainer, Berlin: De Gruyter Mouton. , Hrsg. Gerlinde Mautner / Franz Rainer, 357-379. Berlin: Mouton de Gruyter. | (Details) | ||
Sing, Christine Simone. 2017. “Same same, but different?” Gender-based variation in business student writing. In: Ceci n'est pas une festschrift Texte zur Angewandten und Romanistischen Sprachwissenschaft für Martin Stegu, Hrsg. Peter Handler, Klaus Kaindl, Holger Wochele, 95-111. Berlin: Logos. | (Details) | ||
2016 | Perez Canizares, Pilar. 2016. The Treatise Affections in the Context of the Hippocratic Corpus. In: Ancient Concepts of the Hippocratic, Hrsg. Lesley Dean-Jones; Ralph M. Rosen, 83-98. Leiden: Brill Academic Publishers. | (Details) | |
Sing, Christine Simone. 2016. Writing for specific purposes: Developing business students’ ability to ‘technicalize’. In: Developing and Assessing Academic and Professional Writing Skills, Hrsg. Göpferich, Susanne; Neumann, Imke, S. 15-45. Frankfurt/Main: Peter Lang Europäischer Verlag der Wissenschaften. | (Details) | ||
2008 | Wochele, Holger. 2008. Fehler und Fehlerbewertung in der Romania. In: Omaggio a / Hommage à / Homenaje a / Homenagem a / Omagiu pentru Michael Metzeltin. Von Bukarest bis Santiago de Chile, Hrsg. Lindenbauer, Petrea / Sartingen, Katrin / oltys, Jaroslav / Thir, Margit, 195-208. Bratislava: AnaPress. | (Details) | |
Stegu, Martin. 2008. Der/die 'ideale' Fachsprachenlehrende im Spannungsfeld 'ExpertIn - Laie'. In New Directions in LSP Teaching, Hrsg. Engberg, Jan / Grove Ditlevsen, Marianne / Kastberg, Peter / Stegu, Martin, 17-39. Bern etc.: Peter Lang. | (Details) | ||
2006 | Sing, Christine Simone. 2006. Multilingualism as Empowerment? Is English Disempowering German Learners?. In: Empowerment through Language and Education, Hrsg. A. Weideman/B. Smieja (eds.), 93-113. Frankfurt a. Main: Peter Lang. | (Details) | |
Hoffmann, Edgar. 2006. Slawischer Fremdsprachenunterricht im deutschsprachigen Raum vor 1945. In Fremdsprachendidaktik im 20. Jahrhundert. Konstituierung einer wissenschaftlichen Disziplin im Spannungsfeld von Theorie und Praxis (=Münchner Arbeiten zur Fremdsprachen-Forschung, Bd. 15), Hrsg. Sabine Doff und Anke Wegner , 117-140. München: Langenscheidt. | (Details) |
Edited book (editorship)
2021 |
Perez Canizares, Pilar, Álvarez García, Belén, Magnacco, Lionel Eduardo, Schnitzer, Johannes, Hrsg. 2021. JEFE-Vi III: Contribuciones a las terceras Jornadas de Español para Fines Específicos de Viena. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional de España.
![]() |
(Details) | |
2019 | Schön, Lutz-Helmut, Lesk, Susanne, Hrsg. 2019. „Retten uns die Phänomene?“ – Lehren und Lernen im Zeitalter der Digitalisierung. Symposium an der Universität Wien. Zentrum für LehrerInnenbildung. Februar 2018. Berlin: Logos. | (Details) | |
2018 |
Rankin, Thomas Shaw (Tom), Stegu, Martin, Hrsg. 2018. Languages for Life - Educational, Professional and Social Contexts: Selected Papers from the 13th International Conference of the Association for Language Awareness, WU Vienna, July 2016 (= Special Issue Language Awareness 27 (2018) 1-2). New York: Routledge.
![]() |
(Details) | |
2014 | Sing, Christine Simone, Peters, Elisabeth, Stegu, Martin, Hrsg. 2014. Fachsprachenunterricht heute: Bedarf - (Fach-) Wissen - Kontext (= Fachsprache. International Journal of Specialized Communication) 36/1-2/2014). Wien: - | (Details) | |
2008 | Engberg, Jan, Grove Ditlevsen, Marianne, Kastberg, Peter, Stegu, Martin, Hrsg. 2008. New Directions in LSP Teaching. Berlin etc.: Peter Lang. | (Details) |
Contribution to conference proceedings
2019 | Lesk, Susanne, Schön, Lutz-Helmut. 2019. Idee und Zielsetzung des Symposiums: "Retten uns die Phänomene?" - Lehren und Lernen im Zeitalter der Digitalisierung. In „Retten uns die Phänomene?“ – Lehren und Lernen im Zeitalter der Digitalisierung. Symposium an der Universität Wien. Zentrum für LehrerInnenbildung. Februar 2018, Hrsg. Lutz-Helmut Schön, Susanne Lesk, 7-11. Berlin: Logos. | (Details) | |
2018 | Trinder, Ruth, Carraro, Katia. 2018. New media in and beyond the university classroom: opportunities through change. In Innovation in Language Learning, Hrsg. Filodiritto Editore, 136-138. Bologna: None. | (Details) | |
2017 | Sing, Christine Simone. 2017. Zum Erwerb wissenschaftlicher Textkompe-tenz in der Wirtschaftssprache Englisch. In Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich – 10 Jahre ÖGSD, Hrsg. Christiane Dalton-Puffer, Klaus-Börge Boeckmann und Barbara Hinger , 25-31. Graz: None. | (Details) | |
2015 | Trinder, Ruth. 2015. Online informal learning of English: how students use technology to supplement classes. In ICT for Language Learning, Hrsg. Libreriauniversitaria, S. 72-76. Padua: None. | (Details) | |
2014 | Trinder, Ruth. 2014. Facebook, film or face-to-face? Exploring students’ choices of resources for language learning. In IICE 2014, Hrsg. Infonomics Society, S. 54-59. Dublin: None. | (Details) | |
2012 | Trinder, Ruth. 2012. New media in language learning and teaching. In The Future of Education, Conference Proceedings, Hrsg. Simonelli Editore, 235-237. Florenz: | (Details) | |
Trinder, Ruth. 2012. Relating students' perceptions and use of ICT to their language learning aims. In Conference Proceedings: International Conference ICT for Language Learning, Hrsg. Libreriauniversitaria, 26-28. Padova: ?. | (Details) | ||
2010 | Carraro, Katia, Fischer, Fiorenza, Göke, Regina, Hackl, Michaela, Trinder, Ruth, Wochele, Holger. 2010. New Technologies in FLSP - Different ways towards student-centered teaching and learning at WU Vienna. In New Technologies - Old Teaching Methods? (Proceedings of the 6th Austrian UAS Language Instructors' Conference (7-8 May 2010)., Hrsg. Fachhochschule Technikum Wien., 3-16. Vienna: | (Details) | |
2007 | Stegu, Martin, Wochele, Holger. 2007. Kompetenz- und Fehlerbewusstheit bei der Erlernung von Drittsprachen (L3). In Mehrsprachigkeit in Europa. Plurilinguismo in Europe. Multilingualism across Europe. 24,-26.8.2006, Hrsg. Abel, Andrea / Stuflesser, Mathias / Putz, Magdalena, 401-412. Bozen: EURAC. | (Details) | |
2006 | Heinz, Christof. 2006. Multilingualität im Mittel- und Osteuropamanagement: Neue Wege bei der Vermittlung slawischer Drittsprachen. In Mehrsprachigkeit in Europa: Erfahrungen, Bedürfnisse, Gute Praxis. Plurilinguismo in Europa: esperienze, esigenze, buone pratiche. Atti del convegno. - Multilingualism across Europe: Findings, Needs, Best Practices, Hrsg. Abel, Andrea, Stuflesser, Mathias , Putz, Magdalena, 285-297. Bolzano: Eurac. | (Details) |
Paper presented at an academic conference or symposium
2022 | Rocha Ochoa, Carlos. 2022. Advances in teaching intercultural communication skills in Business Spanish in light of intralinguistic pragmatic variation. 6th ISLSP-CIBER Business Language Conference. Chicago, United States/USA, 21.04.-22.04. | (Details) | |
Rocha Ochoa, Carlos. 2022. La movilidad académica como parte del desarrollo pragmático intercultural en ENE: consideraciones teóricas y pedagógicas. XIX Encuentro Internacional del GERES, Toulouse, France, 23.06.-25.06. | (Details) | ||
Rocha Ochoa, Carlos. 2022. Soziopragmatische Variation im Spanischen und ihre pädagogischen Implikationen im Hinblick auf die interkulturelle Kompetenz. XXXVII. Forum Junge Romanistik: Romania diversa. Wien, Österreich, 11.04.-13.04. | (Details) | ||
2021 | Perez Canizares, Pilar. 2021. De cómo la Sostenibilidad desbancó a la Responsabilidad (Social) Corporativa: análisis terminológico de páginas web empresariales. ENTRETEXTOS 2021: III International Conference Entretextos: Discourse genres, corpus and translation in professional and academic contexts. Challenges and opportunities in the digital age, Alicante- online, Spain, 13.05. -14.05. | (Details) | |
Kölbl, Elisabeth, Perez Canizares, Pilar, Schnitzer, Johannes. 2021. Enseñar a usar recursos lexicográficos: un reto pendiente en EFE. IX Congreso Internacional de la Asociación de Hispanistas del Benelux, Antwerpen, Belgium, 09.09. | (Details) | ||
Perez Canizares, Pilar. 2021. How CSR is visualised: The evolving role of photographs in Inditex's corporate reports. ABC Regional Conference: Europe, Africa, And Middle East, Online, Austria, 26.08-28.08. | (Details) | ||
Rocha Ochoa, Carlos. 2021. La competencia intercultural en la clase de ENE vista desde la variación pragmática intralingüística. XII Simposio Internacional "La enseñanza del español y la cultura mexicana a extranjeros" (Online). Ciudad de México, Mexico, 13.10.-15.10. | (Details) | ||
Perez Canizares, Pilar. 2021. Quejas y disculpas en un contexto laboral: un estudio exploratorio a partir de test de compleción de discurso (TCD). Terceras Jornadas de Español para Fines Específicos de Viena ,III JEFE-Vi, Wien- online, Österreich, 23.04.-24.04. | (Details) | ||
Rocha Ochoa, Carlos. 2021. The Role of Formulaic Speech in Intercultural Pragmatic Development: The Case of L1 Spanish Learners of Korean. Fifth Norwegian Graduate Student Conference in Linguistics and Philology (Online). Bergen, Norway, 11.03.-12.03. | (Details) | ||
2020 | Perez Canizares, Pilar, Schnitzer, Johannes. 2020. Entre el lenguaje específico y el general: aciertos y errores inducidos por el uso de recursos lexicográficos. XLIX Simposio de la Sociedad Española de Lingüística, Tarragona, Spain, 21.01.-24.01. | (Details) | |
Perez Canizares, Pilar. 2020. “Sostenibilidad” frente a “Responsabilidad Social Corporativa”: estudio comparativo de páginas web españolas e hispanoamericanas. Intercultural Aspects in CSR Communication, Online, Österreich, 20.11.-21.11. | (Details) | ||
2019 | Perez Canizares, Pilar. 2019. Los estilos de aprendizaje de los estudiantes de español de la Universidad de Ciencias Económicas y Empresariales de Viena. II JEFEVi. Segundas Jornadas de Español para Fines Específicos de Viena, Wien, Austria, 17.05-18.05. | (Details) | |
Perez Canizares, Pilar. 2019. ¿Existen distintas culturas hispánicas de RSC? – Su incidencia en las páginas web corporativas. 10TH Discourse, Communication and the Enterprise Conference, Leuven, Belgium, 03.05.-05.05. | (Details) | ||
2018 | Smit, Ute, Komori-Glatz, Miya. 2018. Exploring explaining: analysing disciplinary knowledge construction in the international classroom. ELF11, London, Großbritannien, 04.07-07.07. | (Details) | |
Perez Canizares, Pilar. 2018. La negociación en la clase de español de los negocios. Konferenz UniPro. Spanisch als Fremdsprache für Universität und Beruf, München, Deutschland, 02.02.- 02.02. | (Details) | ||
Trinder, Ruth. 2018. New media in and beyond the university classroom: opportunities through change. Innovation in Language Learning, Florenz, Italien, 08.11.-0.9.11. | (Details) | ||
Trinder, Ruth. 2018. New media in and beyond the university classroom: teachers’ and students’ practices. BAAL, York, Großbritannien, 06.09.-08.09. | (Details) | ||
Trinder, Ruth, Carraro, Katia. 2018. Technology use in formal and informal learning spaces: teachers’ and students’ practices. Languages in a globalised world, Leeds, Großbritannien, 23.05.-24.05. | (Details) | ||
2017 | Sing, Christine Simone. 2017. ESP writing: Developing business students’ ability to technicalize. FACES OF ENGLISH 2: TEACHING AND RESEARCHING ACADEMIC AND PROFESSIONAL ENGLISH, Hongkong, China, 01.06.-03.06. | (Details) | |
Stegu, Martin. 2017. Folk Linguistics: general aspects and future perspectives. AILA World Conference, Rio de Janeiro, Brasilien, 23.07.-28.07. | (Details) | ||
Sing, Christine Simone. 2017. Intertextuality in pedagogic genres: Examining the influence of genre- and task-based factors on source-based business writing. 4th LEARNER CORPUS RESEARCH CONFERENCE, Bolzano/Bozen, Italien, 05.10.-07.10. | (Details) | ||
Komori-Glatz, Miya. 2017. Multilingualism in student teamwork on a marketing EMP. Multilingualism in Society, Politics and Education, Freiburg, Deutschland, 16.03-18.03. | (Details) | ||
Trinder, Ruth, Carraro, Katia. 2017. Technology in formal and informal learning spaces at a business university: opportunities through change . EUROCALL , Southampton, Großbritannien, 23.08.-26.08. | (Details) | ||
Sing, Christine Simone. 2017. Zum Erwerb wissenschaftlicher Textkompetenz in der englischen Wirtschaftssprache: Eine korpusgestützte Analyse intertextueller Verfahren zur Herstellung von Technizität in studentischen Texten aus der Betriebswirtschaftslehre. Symposium 10 Jahre ÖGSD Sprachlehr/lernforschung, Wien, Österreich, 19.05. | (Details) | ||
Komori-Glatz, Miya. 2017. ‘the first time I understood the marshmallow return’: Multicultural student teamwork at WU Vienna. Investigando la internacionalización de la docencia universitaria desde una perspectiva interdisciplinar (INTE-R-LICA Project dissemination day & network meeting), Madrid, Spanien, 06.11. Invited Talk | (Details) | ||
2016 | Dafouz, Emma and Komori-Glatz, Miya. 2016. Conceptualising English as a lingua franca for Business & Economics Education. ELF9, Lleida, Spanien, 27.06-29.06. | (Details) | |
Sing, Christine Simone. 2016. Intertextuelle Verfahren zur Herstellung von Technizität in studentischen Texten aus dem Bereich der Betriebswirtschaftslehre. Zitat, Referenz, Plagiat und andere Formen der Intertextualität, 6. internationaler Kongress des Forums wissenschaftliches Schreiben, Konstanz, Deutschland, 10.06.-11.06. | (Details) | ||
Seidler-Lunzer, Brigitte. 2016. Lexikographische Ressourcen sinnvoll nutzen. Vermittlung von Fertigkeiten für die Verwendung von Wörterbüchern im wirtschaftlichen Kontext. In: Das Französische im wirtschaftlichen Kontext, Hrsg. Antje Lobin / Holger Wochele, 167-186. Wilhelmsfeld: Gottfried Egert Verlag. 9. Frankoromanistenkongress "Schnittstellen/Interfaces" Münster, Deutschland, 24.09.-27.09. | (Details) | ||
Trinder, Ruth. 2016. Online informal learning of English: exploring students’ technology preferences. LLAS E-learning Symposium, 11th Edition, Southampton, Großbritannien, 23.-24.1.2016. | (Details) | ||
Trinder, Ruth. 2016. Online informal learning of English: taking stock of students’ technology use. BAAL, Cambridge, Großbritannien, 01.09.-03.09. | (Details) | ||
Sing, Christine Simone. 2016. The influence of task-based factors on L2 writing assignments – Corpus-based evidence from ESP learner language. TaCL 12 Teaching and Language Corpora, Giessen, Deutschland, 20.07.-23.07. | (Details) | ||
2015 | Komori-Glatz, Miya. 2015. International teamwork on EMPs at WU Vienna. ICLHE 2015, Brüssel, Belgien, 02.09-04.09. | (Details) | |
Trinder, Ruth. 2015. Online informal learning of English: how students use technology to supplement classes. ICT in Language learning, Florenz, Italien, 12.-13.11.2015. | (Details) | ||
Unterberger, Barbara. 2015. Policies and programme design: English-medium programmes at Europe’s largest business school. ICLHE (Integrating Content and Language in Higher Education) 2015: At the Crossroads between Innovation and Practice, Brüssel, Belgien, 02.09-04.09. | (Details) | ||
Sing, Christine Simone. 2015. Pronominal self-reference in business student writing: Is writer visibility a matter of language or discipline? Learner Corpus Research, Nijmegen, Niederlande, 11.09.-13.09. | (Details) | ||
Trinder, Ruth. 2015. The IntlUni Project: exploring the multilingual and multicultural learning space in European higher education. LGW (Languages in the globalised world), Leeds, Großbritannien, 26.- 29.5. 2015. | (Details) | ||
2014 | Trinder, Ruth. 2014. Digital natives, digital learners? Students' assessment of the role of technology in language learning. LLAS E-learning Symposium, 9th Edition, Southampton, Großbritannien, 23.01.-24.01.. | (Details) | |
Sing, Christine Simone. 2014. Academic Discourse Analysis (ADA): The Missing Link in the Study of Academic (Writing) Practices. The fifth international conference of CADAAD, Budapest, Ungarn, 01.09 – 03.09. | (Details) | ||
Sing, Christine Simone. 2014. Writing for a purpose: Developing business students' ability to 'technicalise' in specialised discourse. Kongress der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL), ‘Angewandte Linguistik in der Lehre - Angewandte Linguistik lehren’, Marburg, Deutschland, 16.09 - 19.09. | (Details) | ||
2013 | Trinder, Ruth. 2013. New media, new learning opportunities? Promises and realities of students' use of technology for language learning. BAAL Annual Conference, Edinburgh, Großbritannien, 05.09.-07.09.. | (Details) | |
2012 | Trinder, Ruth. 2012. Relating students' perceptions and use of ICT to their language learning aims.. ICT for Language Learning, 5th edition, Florenz, Italien, 15.11.-16.11.. | (Details) | |
Trinder, Ruth. 2012. Students'Assessment and Use of Computer-Assisted Language Learning: The Influence of Individual Learner Differences and Contextual Parameters. EARLI SIG 6&7, Bari, Italien, 11.09.-13.09.. | (Details) | ||
2010 | Göke, Regina, Carraro, Katia, Fischer, Fiorenza, Hackl, Michaela, Trinder, Ruth, Wochele, Holger. 2010. New Technologies in FLSP - Different ways towards student-centered teaching and learning at WU Vienna. Austrian UAS Language Instructors Conference, Wien, Österreich, 7. - 8.5.. | (Details) | |
Sing, Christine Simone. 2010. Contexts, conflicts, and consequences: Critical perspectives on language education policies in an ESP learning environment. Who needs languages? Micro and macro perspectives into language education policies, Jyväskylä, Finnland, 07.06.-10.06.. | (Details) | ||
Sing, Christine Simone. 2010. ELF in the language classroom. The implications of a pluricentric approach to English for designing sustainable pedagogical models in language education. The Third International Conference of English as a Lingua Franca (ELF3), Wien, Österreich, 22.05 - 25.05. | (Details) | ||
Sing, Christine Simone. 2010. Global English in the European classroom? The problems and prospects of English language pedagogy in localized educational settings. The 43rd Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL) Applied Linguistics: Global and Local, Aberdeen, Großbritannien, 09.09.-11.09. | (Details) | ||
2009 | Wochele, Holger. 2009. Authentizität im Fremdsprachenunterricht: Kompetenz- und Fehlerbewertung. XXXI. Romanistentag, Bonn, Deutschland, 27.09. - 01.10. | (Details) | |
Josa Castro, Sònia, Schnitzer, Johannes. 2009. Elementos culturales en los manuales de Español para los Negocios. XX Congreso Internacional ASELE, Comillas, Spanien, 23.09.-26.09. | (Details) | ||
Wochele, Holger. 2009. Lay Theories and the Evaluation of Foreign Language Competence. ÖLT 2009, Workshop, Salzburg, Österreich, 05.12. - 07.12.. | (Details) | ||
Heinz, Christof. 2009. Morphologie und Transfer am Beispiel slavischer Sprachen. 7. Workshop "Interkulturelle Kommunikation und interkulturelles Lernen", Wien, Österreich, 12.-14.6.2009. | (Details) | ||
Schnitzer, Johannes, Josa Castro, Sònia. 2009. ELEMENTOS CULTURALES EN LOS MANUALES DE ESPAÑOL PARA LOS NEGOCIOS. XX Congreso ASELE, Comillas, Spanien, 23.09-26.09. | (Details) | ||
2008 | Wochele, Holger. 2008. Die Beurteilung von schriftlichen Leistungen in der Fremdsprache durch muttersprachliche Laien. 36. Österreichische Linguistiktagung, Workshop "Sprache und Unterricht", Wien, Österreich, 05.12.-09.12. | (Details) | |
Krause, Marion, Loos, Harald. 2008. Comprehensibility und intelligibility: Fehlertoleranzen in der mündlichen Kommunikatation. 17. JungslawistInnen-Treffen, Frankfurt/Main, Deutschland, 25.-26.09.2008. | (Details) | ||
Wochele, Holger. 2008. Lay Theories and the Evaluation of Foreign Language Competence. Symposium: Folk and Lay Theories in Linguistics, AILA 2008 15. Weltkongress für Angewandte Linguistik, Essen, Deutschland, 25.8.2008 - 29.8.2008. | (Details) | ||
Krause, Marion, Loos, Harald. 2008. Fehlertoleranzen: Zur Bewertung von Abweichungen in der mündlichen Kommunikation von Ln-LernerInnen (Russisch). Internationaler Workshop "Interkulturelle Kommunikation und interkulturelles Lernen", Dresden, TU, Deutschland, 23.-24.5.2008. | (Details) | ||
2007 | Heinz, Christof. 2007. Aus 1 mach 2, 3, 4? Strategien für das ökonomische Erlernen mehrerer slawischer Sprachen. WU Competence Day , Wien, Österreich, 14.6.2007. | (Details) | |
Loos, Harald. 2007. Untersuchungen zur Aneignung neuer Lexik in spontaner, unvorbereiteter Sprachproduktion bei Lernern mit slawischer und nicht slawischer L1 im Russischunterricht an der Wirtschaftsuniverität Wien. Workshop , Wien, Österreich, 19.-20.05.2007. | (Details) | ||
Heinz, Christof. 2007. Wie ähnlich sind sich slawische Sprachen wirklich? Untersuchungen des L2-Transfers bei Lernern slawischer Fremdsprachen. Workshop "Interkulturelle Kommunikation und interkulturelles Lernen", Wien, Österreich, 19.-20.05.2007. | (Details) | ||
Loos, Harald. 2007. Окуджава и Высоцкий на уроках русского языка: по-другому. Другой методический подход на примере песни Б. Окуджавы: «Мой Арбат» (Okudzhava und Vysocki im Russischunterricht: einmal anders). Konferenz "Russischunterricht in Österreich" (MAPRJaL), Wien: Russisches Kulturinstitut, Austria, 5.11.2007. Invited Talk | (Details) | ||
2006 | Heinz, Christof. 2006. Wie verständlich sind slawische Sprachen wirklich? Vorüberlegungen für eine Untersuchung zum L2 - Transfer bei slawischen Sprachen. 34. Österreichische Linguistiktagung, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Österreich, 8.-10.12.2006. | (Details) | |
Heinz, Christof. 2006. Multilingualität im Mittel- und Osteuropamanagement: Neue Wege bei der Vermittlung slawischer Drittsprachen. Mehrsprachigkeit in Europa; Europäische Akademie Bozen, Bozen, Italien, 24.-26.8.2006. | (Details) | ||
Wochele, Holger. 2006. Kompetenz- und Fehlerbewusstheit: Wie beurteilen native speakers nicht-muttersprachliche, insbesondere L3-Äußerungen?. Europäische Akademie Bozen: Mehrsprachigkeit in Europa: Erfahrungen, Bedürfnisse, Gute Praxis / Multilingualism across Europe:findings, needs, best practices , Bozen / Bolzano, Italien, 23. bis 26. August 2006. | (Details) |
Poster presented at an academic conference or symposium
2017 | Sing, Christine Simone. 2017. Zum Erwerb wissenschaftlicher Textkompetenz in der englischen Wirtschaftssprache Eine korpusgestützte Analyse intertextueller Verfahren zur Herstellung von Technizität in studentischen Texten aus der Betriebswirtschaftslehre . Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich – 10 Jahre ÖGSD, Wien, Österreich, 19.05. | (Details) | |
2015 | Komori-Glatz, Miya. 2015. Stakeholder perspectives on EMI at Europe's largest business university. English-medium instruction: Global views and countries in focus, Oxford, Großbritannien, 04.11. | (Details) |
Research report, expert opinion
2019 | Lesk, Susanne. 2019. Language Learning Online in the age of Mobility (LLOM): Report IO1 – Online pedagogical engineering: Structure language learning in a crowd-sourced approach (Qualitative study), Final project report. Wien:Universität Wien. | (Details) |
Book or article review
2017 | Sing, Christine Simone. 2017. Book review. Besprechung von Framing the Rhetoric of a Leader. An Analysis of Obama¿s Election Campaign Speeches. von Marta Degani. Presidential Studies Quarterly 47 (3), 606-607. | (Details) | |
2008 | Wochele, Holger. 2008. Rezension. Besprechung von Les projets de télécommunication interculturels: un enjeu pour linnovation de lenseignement/apprentissage scolaire de lallemand en France, von Manuela Zeilinger Zeitschrift für Romanische Sprachen und ihre Didaktik 2,2 165-171. | (Details) | |
Wochele, Holger. 2008. Besprechung von Aktuelle Tendenzen in der romanistischen Didaktik, Hamburg, Kovač, 2007, von Gómez-Pablos, Beatriz / Ollivier, Christian (eds). Zeitschrift für Romanische Sprachen und ihre Didaktik 2,1 141-147. | (Details) | ||
2007 | Wochele, Holger. 2007. Besprechung von Language Awareness und Mehrsprachigkeit. Eine Studie zur Sprachbewusstheit und Mehrsprachigkeit aus der Sicht von Fremdsprachenlernern und Fremdsprachenlehrern, von Morkötter, Steffi. Zeitschrift für Romanische Sprachen und ihre Didaktik 1,1 137-141. | (Details) |
Textbook
2021 | Narvajas, Eva, Perez Canizares, Pilar, Suárez Lasierra, María, Barquero, Antonio, Jimeno, Josefa, Ordovás, Vanessa, Reymóndez, Iván. 2021. Estudiantes.ELE B2. Español para la universidad. Stuttgart: Ernst Klett. | (Details) | |
2020 | Perez Canizares, Pilar, Lloret Ivorra, Eva, Díaz Barahona, Marta, Wiener, Bibiana, Narvajas Colón, Eva, Ribas, Rosa. 2020. Con gusto nuevo B1. Kurs- und Übungsbuch mit MP3-CD und DVD. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen. | (Details) | |
2019 | Lloret Ivorra, Eva María, Ribas, Rosa, Wiener, Bibiana, Perez Canizares, Pilar. 2019. Con gusto nuevo A2. Kurs- und Übungsbuch mit MP3-CD und DVD. Stuttgart: Ernst Klett. | (Details) | |
2018 | Lloret Ivorra, Eva, Ribas, Rosa , Wiener, Bibiana, Görrisen, Margarita, Häuptle- Barceló, Marianne, Perez Canizares, Pilar. 2018. Con gusto nuevo A1. Kurs und Übungsbuch mit MP3-CD und DVD. Stuttgart: Ernst Klett. | (Details) | |
2011 | Loos, Harald. 2011. Biznes. Lehrbuch der russischen Sprache für die Wirtschaft. 2. neu bearbeitet. Eisenstadt: E. Weber. | (Details) | |
Loos, Harald. 2011. Biznes. Lehrbuch der russischen Sprache für die Wirtschaft. Unterrichtsmaterialien. Eisenstadt: E. Weber. | (Details) | ||
Loos, Harald, Stadler, Tatjana. 2011. Russische Filme sehen und verstehen. Shedevry sovetskogo kino. Eisenstadt: E. Weber. | (Details) | ||
Loos, Harald. 2011. Russische Volkslieder - sofort verstehen (12 Lieder). CD-ROM mit Musik, Texten, Übersetzungen, Kommentaren. Eisenstadt: E. Weber. | (Details) | ||
Loos, Harald. 2011. Vstreči s ékonomikoj. Haltestelle Wirtschaft. Trainings-CD-ROM. Eisenstadt: E. Weber. | (Details) | ||
2007 | Loos, Harald, Berditschewski, Anatoli. 2007. Projekty. Ein Russischlehrwerk für Beruf und Alltag. 5. Ismaning: Hueber Verlag. | (Details) | |
Loos, Harald. 2007. Grammatik der russischen Sprache für Wirtschaft und Alltag. Wien: Facultas. | (Details) | ||
2005 | Szalai, Zsuszanna. 2005. Szavak, ragok, mondatok : Übungen zur ungarischen Grammatik und Kommunikation . Wien: Braumüller. | (Details) | |
2003 | Stadler, Tatjana, Kasic, Larissa. 2003. Kak skazatʹ ..? : unterwegs in Russland. Lehrbuch zur Wortschatzerweiterung. Eisenstadt: E. Weber. | (Details) |
Lecture notes/article in lecture notes
2022 | Komori-Glatz, Miya, Landsmann, Lauren, Reynard, Nigel, Ross, Christopher, Ubelhoer, Kurt Anton, Zeilinger, Romana. 2022. English Business Communication 2. Wien: MBS. | (Details) | |
2015 | Copnall, Anthony, Komori-Glatz, Miya, Krieger, Wernfried, Landsmann, Lauren, Ross, Christopher, Unterberger, Barbara. 2015. EBC 1. English Business Communication 1. Management Book Service. Wien: MBS. | (Details) |
Multimedia
2008 | Loos, Harald. 2008. Okudzhava und Vysockij sofort verstehen (24 Lieder). Animierte CD-ROM mit Musik, Texten, Übersetzungen, Kommentaren.. Eisenstadt (E. Weber Verlag) (ISBN-13: 978-385253-406-0).. | (Details) | |
2007 | Loos, Harald, Berditschewski, Anatoli. 2007. Proekty. Ein Russischlehrwerk für Beruf und Alltag. Lernmaterialien. 2 CD. Hueber Verlag. | (Details) | |
2003 | Stadler, Tatjana, Kasic, Larissa. 2003. Kak skazatʹ ..? : unterwegs in Russland. Hörtexte zum Lehrbuch. E. Weber . | (Details) |
Dissertation
2017 |
Komori-Glatz, Miya. 2017. English as a business lingua franca in multicultural student teamwork: an EMEMUS study. Dissertation, Universität Wien.
![]() |
(Details) |
Master thesis
1999 | Sing, Christine Simone. 1999. The Acquisition of the Passive Voice. . Masterarbeit, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg. | (Details) |
Unpublished lecture
2022 | Rocha Ochoa, Carlos. 2022. Teaching Languages for Business Purposes in Seoul (South Korea) and Vienna (Austria) during the COVID-19 Pandemic. JALT’s Conference 2022 Trends in Language Teaching (Online), Okinawa, 30.01.22 | (Details) | |
2015 | Sing, Christine Simone. 2015. „Ein Wissenschaftler [sic] sagt nicht ‚ich‛‟. Zur Konstruktion von Autorschaft in Wissenschaftstexten – Eine korpuslinguistische Untersuchung. Linguistikzirkel der Wirtschaftsuniversität Wien, Wien, 13.01. | (Details) | |
2009 | Schnitzer, Johannes. 2009. La negociación intercultural en la clase de ELE. Fortbildungsveranstaltung des Instituto Cervantes, Berlin, 09.10. | (Details) | |
2008 | Loos, Harald. 2008. Audiotexte und computergestützte Lehrmaterialien.. Fortbildung für österreichische BHS-Russischlehrer (Veranstalter: Pädagogische Hochschule NÖ)., Zeillern am 18.11.2008, 18.11. | (Details) | |
Loos, Harald. 2008. Paararbeit im Unterricht. Computergestützte Lehrmaterialien.. Fortbildung für die Russischlehrer der Wiener VHS, Wien, VHS Jodo Hartmann Platz, 15.11. | (Details) | ||
Loos, Harald. 2008. Kak najti podchodjačie celi obučenija i kak ich srealizovat'?. Durchführung eines Round-Table-Gespräch, McGill University Montreal, 23.09. | (Details) | ||
Loos, Harald. 2008. Methodik des Russischunterrichts: Neue Medien, computergestütztes Unterrichten. Fortbildungsveranstaltung für oberösterreichische Russischlehrer, Hipping / OÖ, 11.03. | (Details) | ||
Loos, Harald. 2008. Zur Didaktik der Wirtschaftssprache (mit russischen Beispielen). Interne Fortbildung für SprachlehrerInnen der Univ. Klagenfurt, Klagenfurt, 27.02. | (Details) | ||
2007 | Loos, Harald. 2007. Vorstellung von computerbasierten Übungen. Fortbildungsseminar für AHS-LehrerInnen (Veranstalter PI NÖ), Raach, 24.11. | (Details) | |
Loos, Harald. 2007. Hörtexte bei der Reifeprüfung in der 1. lebenden Fremdsprache (Russisch). Teil 2. Workshop für LehrerInnen des BG und BRG Stubenbastei, Wien: Pädagogisches Institut Wien, 22.06. | (Details) | ||
Heinz, Christof. 2007. Wieviel 'Grammatik' brauchen L3-LernerInnen slawischer Sprachen? Transfermöglichkeiten im Bereich der nominalen Wortarten . Gastvortrag am Institut für Slawistik der Alpen-Adria Universität Klagenfurt , Klagenfurt, 05.06. | (Details) | ||
Loos, Harald. 2007. Hörtexte bei der Reifeprüfung in der 1. lebenden Fremdsprache (Russisch). Teil 1. Workshop für LehrerInnen des BG und BRG Stubenbastei, Wien: Pädagogisches Institut Wien, 22.05. | (Details) | ||
2006 | Krause, Marion. 2006. Vergleichende Grammatik der slavischen Sprachen im Kontext von Interkomprehension und Mehrsprachigkeit . Bewerbungsvortrag, Bochum, 02.02. | (Details) |
Projects
- 2018
- Lerning styles in Foreign Language Teaching at the WU (2018-2019) (Details)
- 2009
- Errors and their Evaluation in French and Italian Business Communication (2009-2009) (Details)
- 2008
- Learning Foreign Languages by the Use of Modern Technologies (Details)
- 2007
- Fault tolerancies: native speakers' evaluation of oral presentations made by Ln -learner-s (2007-2008) (Details)
- 2006
- Language and norm awareness (2006-2006) (Details)
- Mutual intelligibility within slavic languages (2006-2007) (Details)
- 2004
- Efficiency in Foreign Language Teaching and Learning (2004-2007) (Details)
- Language aquisition strategies: applied comparative grammar of Slavic languages (2004-2007) (Details)
- 2001
- E-learning (2001-2004) (Details)
- 2000
- English business communication I (2000-2002) (Details)
- Alexander, Richard John (Details)
- Fischer-Starcke, Bettina (Former researcher)
- Gomes Araujo, Gustavo Luis (Details)
- Heinz, Christof (Former researcher)
- Komori-Glatz, Miya (Details)
- Loos, Harald (Former researcher)
- Ozvalda, Margit (Former researcher)
- Perez Canizares, Pilar (Former researcher)
- Petters, Johanna (Former researcher)
- Plutzar, Verena (Former researcher)
- Rocha Ochoa, Carlos (Details)
- Schmidt-Unterberger, Barbara (Details)
- Sing, Christine Simone (Former researcher)
- Stegu, Martin (Details)
- Trinder, Ruth (Details)
- Wilhelmer, Nadja (Former researcher)
- Wochele, Holger (Details)
- Wolfartsberger, Anita (Former researcher)