Classification: 5952: Migration research, emigration -,
Publications
Book (monograph)
2017 |
Nairz-Wirth, Erna, Lessky, Franziska, Fraisl, Melanie. 2017. Evaluierung der modularen Oberstufe am Gymnasium Draschestraße. Ergebnisse einer vergleichenden Fallstudie. Studie im Auftrag der Arbeiterkammer Wien. Wien: Abteilung für Bildungswissenschaft, Wirtschaftsuniversität Wien.
![]() |
(Details) | |
Downes, Paul, Nairz-Wirth, Erna, Rusinaitė, Viktorija. 2017. Structural indicators for inclusive systems in and around schools. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
![]() |
(Details) |
Journal article
2020 | Macedo, Eunice, Nairz-Wirth, Erna, Araújo, Helena C, Szalai, Julia. 2020. Drawing lessons from early school leavers in a social justice context: Introductory comments. European Educational Research Journal. 19 (5), 387-397. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2020. Schulabbruch- Das Europäische Toolkit für Schulen. SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagment. 1 20-22. | (Details) | ||
2019 |
Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2019. Relational Analysis of the Phenomenon of Early School Leaving: A Habitus Typology. European Educational Research Journal. 19 (5), 398-411.
![]() |
(Details) | |
Spahl, Wanda, Österle, August. 2019. Stratified Membership. Health Care Access for Urban Refugees in Turkey. Comparative Migration Studies. 7 (42)
![]() |
(Details) | ||
Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2019. Teacher professionalism in a double field structure. British Journal of Sociology of Education. 40 (6), 795-808.
![]() |
(Details) | ||
2018 | Downes, Paul, Anderson, Jim, Nairz-Wirth, Erna. 2018. Conclusion: Developing conceptual understandings of transitions and policy implications. European Journal of Education. 53 (4), 541-556. | (Details) | |
Downes, Paul, Nairz-Wirth, Erna, Anderson, Jim. 2018. Editorial: Reconceptualising system transitions in education for marginalised and vulnerable groups. European Journal of Education. 53 (4), 441-446. | (Details) | ||
Nairz-Wirth, Erna. 2018. Professioneller Habitus. SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagment, 6, (5), 155-156. | (Details) | ||
2017 | Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Spiegl, Judith. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. European Educational Research Journal 16 (1), 12-29. | (Details) | |
2016 | Nairz-Wirth, Erna. 2016. Distributed Leadership oder das Ende der einsamen Führungskraft. Journal Fortbildung BMHS-Wien , 10-10. | (Details) | |
Greth, Julia and Köllen, Thomas. 2016. Perceived Anti-Germanism in Austria. Studies in Ethnicity and Nationalism 16 (1): S. 40-62. | (Details) | ||
Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2016. Teachers' views on the impact of teacher-student relationships on school dropout: a Bourdieusian analysis of misrecognition. Pedagogy, Culture & Society 25 (1), 121-136. | (Details) | ||
2010 | Nairz-Wirth, Erna, Meschnig, Alexander. 2010. Early School Leavers im österreichischen Bildungssystem. WissenPlus 09/10 (3), 1-5. | (Details) | |
2009 | Nairz-Wirth, Erna. 2009. Lehramtsstudienrichtungen im universitären Feld. Erziehung und Unterricht 09 (1-2), 198-205. | (Details) |
Chapter in edited volume
2021 | Nairz-Wirth, Erna. 2021. Praxisschock und Professionalisierung. In: Das Lernen in der Wirtschaftspädagogik. Festschrift für Richard Fortmüller. Hrsg. Bettina Greimel-Fuhrmann, 139-146. Wien: facultas. | (Details) | |
2019 | Nairz-Wirth, Erna. 2019. Übergang und Bildung. In: Bildungsbenachteiligung. Positionen, Kontexte und Perspektiven, Hrsg. Elisabeth Niederer, Norbert Jäger, 100-114. Innsbuck, Wien, Bozen: Studienverlag. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2019. Warum Schulabbruch verhindert werden muss. Ein Essay zu Bildung und Demokratie. In: Warum Demokratie Bildung braucht, Hrsg. Sandner, Günther, Ginner, Boris, 61-66. Wien, Berlin: Mandelbaum. | (Details) | ||
2016 | Nairz-Wirth, Erna. 2016. Professionalisierung und Habitus. In: Facetten der Entrepreneurship Education, Hrsg. Bettina Fuhrmann-Greimel und Richard Fortmüller, S. 147-156. Wien: Manz Verlag Schulbuch. | (Details) | |
2013 | Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Wendebourg, Elisabeth. 2013. Schulabbruch und schulische Anerkennung. In: Kultur der Anerkennung. Würde - Gerechtigkeit - Partizipation. Schulkultur, Schulentwicklung und Religion, Hrsg. Jäggle, Martin/Krobath, Thomas/Stockinger, Helena/Schelander, Robert, 161-173. Hohengehren: Schneider Verlag Hohengehren GmbH. | (Details) |
Paper presented at an academic conference or symposium
2020 | Nairz-Wirth, Erna. 2020. Indicators for inclusive systems in and around schools. Webinar, Online, Österreich, 20.11.2020. | (Details) | |
2018 | Nairz-Wirth, Erna, OShea, Sarah, Reay, Diane, Carrasco, Silvia. 2018. Capability and Habitus: Critical perspectives on widening participation, social mobility and student persistence within global higher education settings. Symposium at the European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie. 2018. Qualitative Relational Analysis of Early School Leaving. European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. | (Details) | ||
2017 | Nairz-Wirth, Erna. 2017. Dropout of Non-traditional students - a matter of failed transition? Transitions, career learning and career management skills, Stockholm, Schweden, 19.10.-20.10. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. 5. Jahrestagung 2017. AQ Austria, Wien, Österreich, 27.09.2017. Invited Talk | (Details) | ||
Nairz-Wirth, Erna. 2017. Inclusive Systems in Education. Launch of report on inclusive education systems published by the European Union, Dublin, Irland, 21.09. Invited Talk | (Details) | ||
2016 | Nairz-Wirth, Erna. 2016. Drop-In statt Drop-Out: Was muss/kann/soll verbessert werden?" Tagung AK Linz, Linz, Österreich, 06.10.2016. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2016. Studienabbruch relational betrachtet: Habitus, Feld und Kapital. Studieren um jeden Preis? Perspektiven beruflicher und akademischer Bildung, Wien, Österreich, 29.04.-30.04. Invited Talk | (Details) | ||
2012 | Nairz-Wirth, Erna. 2012. Early School Leaving: Stigma und Diversität. Fachtagung Bildungs- und Berufsberatung, Strobl, Österreich, 26.04.-27.04. | (Details) | |
2010 | Nairz-Wirth, Erna. 2010. Quo Vadis Bildung. Zum Habitus von Early School Leavers.. Kompetenzfeststellung und Perspektivenentwicklung Methoden und Erfahrungen, Wien, Österreich, 07.07.2010. | (Details) |
Poster presented at an academic conference or symposium
2017 | Kunczer, Vera, Puck, Jonas, Lindner, Thomas. 2017. International migration and the governance of foreign investment. 43rd EIBA Annual Meeting, Milan, Italy, 14.12.-16.12. | (Details) |
Working/discussion paper, preprint
2021 | Boberg-Fazlić, Nina, Lampe, Markus, Sharp, Paul. 2021. The Sleeping Giant Who Left for America: The Determinants and Impact of Danish Emigration During the Age of Mass Migration. European Historical Economics Working Paper 213. | (Details) |
Research report, expert opinion
2021 | Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gehart, Christian. 2021. STOP dem DROPOUT: Eine Best-Practice-Studie zurVermeidung von Studienabbruchin Zeiten des Fachkräftemangels. Wien:Abteilung für Bildungswissenschaft der Wirtschaftsuniversität Wien. | (Details) | |
2016 | Köllen, Thomas. 2016. Arbeitssituation und Arbeitsklima für Deutsche in Österreich. Wien:Institut für Gender und Diversität in Organisationen. | (Details) |
Case study
2016 | Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2016. Schulen als Kulturträger. Lessons to be learned. Band III. https://www.wu.ac.at/fileadmin/wu/d/i/bildungswissenschaft/Forschung/Publikationen/Nairz-Wirth_Feldmann_Schulen_Als_Kulturtraeger_Endbericht.pdf. | (Details) |
Media report
2017 | Nairz-Wirth, Erna. 2017. Vertrauen. | (Details) | |
Köllen, Thomas. 2017. Wir haben einen Experten gefragt, warum wir Österreicher so gerne Deutsche hassen (von Tori Reichel). | (Details) | ||
2016 | Köllen, Thomas. 2016. In Österreich ist Deutschsein ein Defizit (von Veronika Schmidt). | (Details) |
Magazine/newspaper article
2016 | Köllen, Thomas. 2016. Arbeiten inmitten von 'Piefkefressern': Deutsche Beschäftigte in Österreich. thema vorarlberg - Standpunkte für Wirtschaft und Politik (Wirtschaftskammer Vorarlberg, S. 23), 08.05. | (Details) |
Unpublished lecture
2020 | Nairz-Wirth, Erna. 2020. Indicators for inclusive systems in and around schools. Webinar, Online Plattform School Education Gateway, 20.11.20 | (Details) | |
2019 | Nairz-Wirth, Erna. 2019. Keynote: "Neue Generationen, Universitäten und Gesellschaften im Übergang" Vernetzungskonferenz des BMBWF „Übergang Schule – Hochschule“, Festsaal des BMBWF, Freyung 1, 12.12.19 | (Details) | |
2018 | Nairz-Wirth, Erna. 2018. Welche Bildung braucht die Demokratie? . Welche Bildung braucht die Demokratie? 100 Jahre Republik Österreich, Bildungszentrum der AK Wien, 16.11.18 | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2018. Kapital und Orientierung. 10. Wiener Berufsorientierungsmesse, Bildungszentrum der AK Wien, 12.04.18 | (Details) | ||
2016 | Nairz-Wirth, Erna. 2016. Übergänge im Bildungssystem. Internationales Alfred Dallinger Symposium, Schule ist keine Insel - Bildungseinrichtungen im sozialen und regionalen Umfeld, AK Bildungszentrum Wien, 17.11. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2016. Visionen nachhaltiger Bildung. Enquete Bildung und Arbeitswelt, Symbiose statt Todesspirale, Wien, 09.11. | (Details) | ||
2008 | Nairz-Wirth, Erna. 2008. Lehramtsstudien im universitären Feld. EPIK, Mattsee, 29.11. | (Details) |
Miscellaneous
2021 | Nairz-Wirth, Erna. 2021. Rezension: Flecker, Jörg/ Wöhrer, Veronika/ Rieder, Irene (HgInnen) (2020) | Göttingen: V & R Unipress. Wege in die Zukunft. Lebenssituation Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule. SWS-Rundschau (61. Jg.), Heft 1: 101–111. | (Details) | |
2015 | Nairz-Wirth, Erna. 2015. Understanding and preventing early school leaving. European Commission/School Education Gateway. | (Details) |
Projects
- 2012
- Professionalisation for dropout prevention and intervention. A qualitative study of habitus-field constellations in the education system (2012-2015) (Details)
- Köllen, Thomas (Former researcher)
- Nairz, Erna (Details)
- Traunsteiner, Bärbel Susanne (Former researcher)
- Weiss, Birgit (Former researcher)