Classification: 5821: Adult education
Publications
Book (monograph)
2017 |
Nairz-Wirth, Erna, Lessky, Franziska, Fraisl, Melanie. 2017. Evaluierung der modularen Oberstufe am Gymnasium Draschestraße. Ergebnisse einer vergleichenden Fallstudie. Studie im Auftrag der Arbeiterkammer Wien. Wien: Abteilung für Bildungswissenschaft, Wirtschaftsuniversität Wien.
![]() |
(Details) |
Journal article
2020 | Macedo, Eunice, Nairz-Wirth, Erna, Araújo, Helena C, Szalai, Julia. 2020. Drawing lessons from early school leavers in a social justice context: Introductory comments. European Educational Research Journal. 19 (5), 387-397. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2020. Schulabbruch- Das Europäische Toolkit für Schulen. SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagment. 1 20-22. | (Details) | ||
2019 |
Nairz-Wirth, Erna, Gitschthaler, Marie. 2019. Relational Analysis of the Phenomenon of Early School Leaving: A Habitus Typology. European Educational Research Journal. 19 (5), 398-411.
![]() |
(Details) | |
Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2019. Teacher professionalism in a double field structure. British Journal of Sociology of Education. 40 (6), 795-808.
![]() |
(Details) | ||
2018 | Downes, Paul, Anderson, Jim, Nairz-Wirth, Erna. 2018. Conclusion: Developing conceptual understandings of transitions and policy implications. European Journal of Education. 53 (4), 541-556. | (Details) | |
Downes, Paul, Nairz-Wirth, Erna, Anderson, Jim. 2018. Editorial: Reconceptualising system transitions in education for marginalised and vulnerable groups. European Journal of Education. 53 (4), 441-446. | (Details) | ||
Nairz-Wirth, Erna. 2018. Professioneller Habitus. SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagment, 6, (5), 155-156. | (Details) | ||
2017 | Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Spiegl, Judith. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. European Educational Research Journal 16 (1), 12-29. | (Details) | |
2016 | Nairz-Wirth, Erna. 2016. Distributed Leadership oder das Ende der einsamen Führungskraft. Journal Fortbildung BMHS-Wien , 10-10. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2016. Teachers' views on the impact of teacher-student relationships on school dropout: a Bourdieusian analysis of misrecognition. Pedagogy, Culture & Society 25 (1), 121-136. | (Details) | ||
2010 | Vogel, Gerhard, Pladerer, Christian. 2010. Mehrweg hat Zukunft, Neue Lösungsansätze für Österreich: Umweltpolitische Instrumente zur Förderung von ökologisch vorteilhaften Getränkeverpackungen. Müll und Abfall (4): 167-175. | (Details) |
Chapter in edited volume
2021 | Dobrovits, Ingrid, Pachlinger, Ilse. 2021. Erwachsene Lerner/innen - Besonderheiten und Herausforderungen bei der Umsetzung des Wiener Planungsmodells für betriebswirtschaftliche Inhalte. In: Das Lernen in der Wirtschaftspädagogik, Festschrift für Richard Fortmüller, Hrsg. Bettina Greimel-Fuhrmann, 34-55. Wien: facultas. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2021. Praxisschock und Professionalisierung. In: Das Lernen in der Wirtschaftspädagogik. Festschrift für Richard Fortmüller. Hrsg. Bettina Greimel-Fuhrmann, 139-146. Wien: facultas. | (Details) | ||
2020 | Dobrovits, Ingrid, Pachlinger, Ilse. 2020. Breakout Nudelfabrik GmbH - eine Spielerei? In: Wirtschaftsdidaktik - den Bildungshorizont durch Berufs- und Allgemeinbildung erweitern, Festschrift für Josef Aff, Hrsg. Bettina Greimel-Fuhrmann & Richard Fortmüller, 373-392. Wien: facultas. | (Details) | |
2019 | Nairz-Wirth, Erna. 2019. Übergang und Bildung. In: Bildungsbenachteiligung. Positionen, Kontexte und Perspektiven, Hrsg. Elisabeth Niederer, Norbert Jäger, 100-114. Innsbuck, Wien, Bozen: Studienverlag. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2019. Warum Schulabbruch verhindert werden muss. Ein Essay zu Bildung und Demokratie. In: Warum Demokratie Bildung braucht, Hrsg. Sandner, Günther, Ginner, Boris, 61-66. Wien, Berlin: Mandelbaum. | (Details) | ||
2013 | Apflauer, Günther, Lesk, Susanne. 2013. Selbstverantwortung: Positionen für handlungsorientiertes Arbeiten im Trainings- und Beratungskontext. In: Tagungsband IOA Fachtagung 2012. Selbstverantwortung als Prinzip: Positionen zur handlungsorientierten Perspektive, Hrsg. Susanne Lesk / Günther Apflauer, 6-24. Wien: Eigenverlag. | (Details) | |
Heinrich, Monika, Pachlinger, Ilse. 2013. Konflikte verstehen und aktiv gestalten. In: Soziale Kompetenz im Management, Hrsg. Bettina Greimel-Fuhrmann, 167-199. Wien: facultas wuv. | (Details) | ||
Pachlinger, Ilse. 2013. Workshops und Besprechungen moderieren. In: Soziale Kompetenz im Management, Hrsg. Bettina Greimel-Fuhrmann, 237-267. Wien: facultas.wuv. | (Details) | ||
2011 | Lesk, Susanne, Gutmann, Markus. 2011. Intercultural Learning with Outdoor Training and Experiential Learning under the Perspective of Culturally Divergent Concepts of Nature. In: IOA® Tagungsband Fachtagung 2011: Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive, Körperkonzepte Körperwahrnehmung Körperarbeit, Hrsg. TeilnehmerInnen des Masterlehrgangs Outdoor-Training and Development, 132-145. Wien: Eigenverlag. | (Details) | |
Lesk, Susanne. 2011. Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive. In: IOA® Tagungsband Fachtagung 2011: Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive, Körperkonzepte - Körperwahrnehmung - Körperarbeit, Hrsg. TeilnehmerInnen des Masterlehrgangs Outdoor-Training and Development, 8-31. Wien: Eigenverlag. | (Details) |
Edited book (editorship)
2009 | Vogel, Gerhard, Heger, Gerhard, Korwik, Marion, Hrsg. 2009. Value and Recovery: From Waste to Resource, 9th International Conference on Waste Management, Vienna 16 18 November 2009, 268 pages. Wien: -. | (Details) | |
Vogel, Gerhard, Hrsg. 2009. Wert und Verwertung: Vom Abfall zum Rohstoff, 9. Internationaler Abfallwirtschaftskongress, Wien 16. 18. November 2009, 268 S. Wien: -. | (Details) |
Contribution to conference proceedings
2011 | Vogel, Gerhard. 2011. Abfallvermeidung Wunsch und Wirklichkeit/Waste Minimisation: Desire & Reality. In V. Deutsch Türkische Abfalltage: Handlungsstrategien und Technologien für eine nachhaltige Kreislaufwirtschaft falltageHandlungsstrategien und Technologien für eine nachhaltige Kreislaufwirtschaft, Hrsg. Kranert, M., Erdin, E. u.a. 327-359. Stuttgart: Oldenbourg. | (Details) | |
2009 | Vogel, Gerhard. 2009. Preventing Waste at Source through Sustainable Consumption, Prerequisite: retail trade enhances product range with sustainable products. In ECODESIGN FOR THE PLANET,Solutions for a clean environment and a new economy, Research into integrated waste management through new intervention hierarchies, ecodesign and validation procedures, Hrsg. Morselli, 1-8. Rimini: | (Details) | |
Vogel, Gerhard. 2009. Zur Rolle der Technologie in einer nachhaltigen Entwicklung. In SYMPOSIUM EVOLUTION WARE ÖKONOMIE, Hrsg. ÖGWT, 1-3. Wien: -. | (Details) |
Paper presented at an academic conference or symposium
2021 | Prieler, Magdalena, Novy, Andreas, Bärnthaler, Richard. 2021. Komplexität, Ambivalenz und Unsicherheit – zukunftsfähiges Lehren und Lernen in Zeiten des Umbruchs. Digitales GSÖBW-Forum 2021: Krisen überwinden – Zukunft gestalten. Beiträge sozioökonomischer Bildung und Wissenschaft zu einer sozial-ökologischen Transformation, Frankfurt am Main, Deutschland, 19.03.21. | (Details) | |
2020 | Nairz-Wirth, Erna. 2020. Indicators for inclusive systems in and around schools. Webinar, Online, Österreich, 20.11.2020. | (Details) | |
2019 | Lesk, Susanne, Petrovics, Alexandra. 2019. Workshop: Outdoor project days for socially disadvantaged young persons. 18th Conference of the European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE), Diversity and Inclusion in Outdoor & Experiential Learning, Tralee, Irland, 25.09.-27.09. | (Details) | |
2018 | Drapeau, Etienne, Lesk, Susanne, van Lent, Jeroen. 2018. At home and abroad: Internationalisation through buddy programmes. 30th Annual EAIE (European Association for International Education) Conference, Genf, Schweiz, 11.09.-14.09. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna, OShea, Sarah, Reay, Diane, Carrasco, Silvia. 2018. Capability and Habitus: Critical perspectives on widening participation, social mobility and student persistence within global higher education settings. Symposium at the European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. | (Details) | ||
Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie. 2018. Qualitative Relational Analysis of Early School Leaving. European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. | (Details) | ||
2017 | Nairz-Wirth, Erna. 2017. Dropout of Non-traditional students - a matter of failed transition? Transitions, career learning and career management skills, Stockholm, Schweden, 19.10.-20.10. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. 5. Jahrestagung 2017. AQ Austria, Wien, Österreich, 27.09.2017. Invited Talk | (Details) | ||
Nairz-Wirth, Erna. 2017. Inclusive Systems in Education. Launch of report on inclusive education systems published by the European Union, Dublin, Irland, 21.09. Invited Talk | (Details) | ||
2011 | Lesk, Susanne. 2011. Intercultural Learning and Outdoor Education: The Role of Body Concepts and Perceptions in Intercultural Settings. The 5th International Outdoor Education Research Conference (IOERC) 2011, Knebel - Fuglsoecentret, Dänemark, 04.07.-08.07. | (Details) | |
Lesk, Susanne. 2011. Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive. IOA-Fachtagung 2011: Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive. Körperkonzepte - Körperwahrnehmung - Körperarbeit, Wien, Österreich, 26.02. | (Details) | ||
Vogel, Gerhard. 2011. Abfallvermeidung / Wunsch und Wirklichkeit, Waste Minimisation: Desire & Reality. V. Deutsch - Türkische AbfalltageHandlungsstrategien und Technologien für eine nachhaltige Kreislaufwirtschaft, Stuttgart, Deutschland, 27.09.-30.10. Invited Talk | (Details) | ||
2010 | Lesk, Susanne, Gutmann, Markus. 2010. Intercultural Learning with Outdoor Training and Experiential Learning under the Perspective of Culturally Divergent Concepts of Nature. EOE Conference 2010. Encountering, Experiencing and Exploring Nature in Education, Rateče-Planica, Slowenien, 22.09.-25.09. | (Details) | |
2009 | Vogel, Gerhard. 2009. Stärken und Schwächen von Mehrwegsystemen in anderen Staaten, ppt 74 Seiten. Tagung Mehrweg hat Zukunft! Lösungsszenarien für Österreich im internationalen Vergleich, Wien, Österreich, 16.06.. | (Details) |
Research report, expert opinion
2021 | Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gehart, Christian. 2021. STOP dem DROPOUT: Eine Best-Practice-Studie zurVermeidung von Studienabbruchin Zeiten des Fachkräftemangels. Wien:Abteilung für Bildungswissenschaft der Wirtschaftsuniversität Wien. | (Details) | |
2018 | Lesk, Susanne, Montaldo, Marie. 2018. A handbook of buddy programmes’ practices in Europe. Quantitative and qualitative methodologies, Final Report. Wien:Universität Wien. | (Details) | |
2013 |
Vogel, Gerhard. 2013. Abfallwirtschaft in Europäischen Städten. Wien:Institut für Technologie und nachhaltiges Produktmanagement.
![]() |
(Details) |
Media report
2017 | Nairz-Wirth, Erna. 2017. Vertrauen. | (Details) |
Unpublished lecture
2020 | Nairz-Wirth, Erna. 2020. Indicators for inclusive systems in and around schools. Webinar, Online Plattform School Education Gateway, 20.11.20 | (Details) | |
2019 | Nairz-Wirth, Erna. 2019. Keynote: "Neue Generationen, Universitäten und Gesellschaften im Übergang" Vernetzungskonferenz des BMBWF „Übergang Schule – Hochschule“, Festsaal des BMBWF, Freyung 1, 12.12.19 | (Details) | |
2018 | Nairz-Wirth, Erna. 2018. Welche Bildung braucht die Demokratie? . Welche Bildung braucht die Demokratie? 100 Jahre Republik Österreich, Bildungszentrum der AK Wien, 16.11.18 | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2018. Kapital und Orientierung. 10. Wiener Berufsorientierungsmesse, Bildungszentrum der AK Wien, 12.04.18 | (Details) | ||
2017 | Pachlinger, Ilse. 2017. 'Integrating feedback techniques and peer coaching methods in AMT-trainings' and 'Creating tailor made seminars' Beratungsworkshop L.N. Gumilyov Eurasian National University, Astana, Kasachstan, 12.09. | (Details) | |
Pachlinger, Ilse. 2017. How to make teaching fluently. 'Small' methods and orchestration techniques. Beratungsworkshop, Karaganda Economic University, Karaganda, Kasachstan, 29.06. | (Details) | ||
Pachlinger, Ilse. 2017. Selling AMT courses. From your competence to your seminar. Beratungsworkshop, Fergana State University, Fergana, Usbekistan, 26.04. | (Details) | ||
Pachlinger, Ilse. 2017. Designing courses for Advanced Management Trainers. Beratungsworkshop, International University of Kyrgyzstan, Bishkek, Kyrgystan, 07.02. | (Details) | ||
2016 | Nairz-Wirth, Erna. 2016. Übergänge im Bildungssystem. Internationales Alfred Dallinger Symposium, Schule ist keine Insel - Bildungseinrichtungen im sozialen und regionalen Umfeld, AK Bildungszentrum Wien, 17.11. | (Details) | |
Nairz-Wirth, Erna. 2016. Visionen nachhaltiger Bildung. Enquete Bildung und Arbeitswelt, Symbiose statt Todesspirale, Wien, 09.11. | (Details) | ||
Pachlinger, Ilse. 2016. How to identify key questions of a topic The “WHATFOR” as a basis of teaching business administration. Beratungsworkshop, Karaganda, Kasachstan, 30.06. | (Details) | ||
Pachlinger, Ilse. 2016. Basic reflections on the design of a seminar (previous knowledge, learning goals, selection of content). Beratungsworkshop, Westminster University Tashkent, Tashkent, Usbekistan, 06.05. | (Details) | ||
2009 | Vogel, Gerhard. 2009. Einweg - versus Mehrwegverpackungen,. ORF Interview, Wien, 30.11. | (Details) |
Miscellaneous
2021 | Nairz-Wirth, Erna. 2021. Rezension: Flecker, Jörg/ Wöhrer, Veronika/ Rieder, Irene (HgInnen) (2020) | Göttingen: V & R Unipress. Wege in die Zukunft. Lebenssituation Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule. SWS-Rundschau (61. Jg.), Heft 1: 101–111. | (Details) |
Projects
- 2012
- Professionalisation for dropout prevention and intervention. A qualitative study of habitus-field constellations in the education system (2012-2015) (Details)
- 2008
- The Application of E-Learning Systems to Encourage Equal Opportunities between Women and Men on the Labour Market (Details)
- Learning Foreign Languages by the Use of Modern Technologies (Details)
- 1997
- Development of the quality, innovation and environmental management systems, Project ADAPT (1997-1999) (Details)